PROFESSIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION IN BRAZIL: A CRITICAL ANALYSIS OF THE RELATIONSHIPS BETWEEN WORK, TRAINING AND EMANCIPATION

Authors

  • Mateus Martins Viudes
  • André Cristóvão Sousa Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
  • Giuliana Loffredo Gutierrez Universidade Federal do Paraná
  • Luan Felipe Momo UFAC
  • Sara Maria Souza Nogueira IFG
  • Peterson Ayres Cabelleira UNIPAMPA
  • Márcia José do Espírito Santo UFPE
  • Jonnathan Whiny Moraes dos Santos UNICAMP
  • Daiane Rangel Albuquerque Costa Instituto Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i8.15100

Keywords:

Professional and Technological Education. Work. Human Training. Emancipation. Critical Education.

Abstract

This article aims to deepen the fundamental dialogues about Professional and Technological Education (EPT) in Brazil, addressing the challenges inherent to its articulation between work, education and human training. Based on the reflections of Karl Marx, Gaudêncio Frigotto, Manuel Ramos, Maria Ciavatta and Paulo Freire, we seek to critically understand the insertion of EPT in the contemporary context, exploring its historical trajectory, construction processes and current implications. The research reveals how EPT can simultaneously respond to the demands of the labor market and promote human emancipation, contributing to the integral formation of individuals and the construction of a fairer society.

Author Biographies

Mateus Martins Viudes

Doutorando em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Professor da Educação Básica.

André Cristóvão Sousa, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Doutorando em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Docente na Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de São José do Rio Pardo (FEUC).

Giuliana Loffredo Gutierrez, Universidade Federal do Paraná

Mestra em Administração pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) . Professora da Educação Básica.

Luan Felipe Momo, UFAC

Mestre em Educação (Profmat) pela Universidade Federal do Acre (UFAC). Professor da Educação Básica

Sara Maria Souza Nogueira, IFG

Mestra em Educação  pelo Instituto Federal Goiano (IFG). Professora da Educação Básica.

Peterson Ayres Cabelleira, UNIPAMPA

Doutor em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA). Professor da Educação Básica.

Márcia José do Espírito Santo, UFPE

Mestranda em Nutrição, Atividade Física e Plasticidade Fenotípica (UFPE/CAV).

Jonnathan Whiny Moraes dos Santos, UNICAMP

Doutor em Ciência do Solo pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Pós-Doutorando em Microbiologia pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP).

Daiane Rangel Albuquerque Costa, Instituto Federal do Rio de Janeiro

Mestranda em Educação Profissional e Tecnológica  pelo Instituto Federal do Rio de Janeiro (IFRJ). Professora da Educação Básica.

Published

2024-08-21

How to Cite

Viudes, M. M., Sousa, A. C., Gutierrez, G. L., Momo, L. F., Nogueira, S. M. S., Cabelleira, P. A., … Costa, D. R. A. (2024). PROFESSIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION IN BRAZIL: A CRITICAL ANALYSIS OF THE RELATIONSHIPS BETWEEN WORK, TRAINING AND EMANCIPATION. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(8), 2487–2492. https://doi.org/10.51891/rease.v10i8.15100