ESTUDO SEMIÓTICO DO SLOGAN DA CAMPANHA BOLSONARISTA: BRASIL ACIMA DE TUDO, DEUS ACIMA DE TODOS

Authors

  • Dulce Helena Pontes- Ribeiro Universidade do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i6.1437

Keywords:

Discursive semiotics. Slogan. Political rhetoric. Image.

Abstract

This study presents one of the possibilities for a semiotic analysis of the slogan "Brazil above all, God above all", used by candidate Jair Messias Bolsonaro in the 2018 election campaign for the Presidency of the Republic of Brazil. The purpose was to analyze how this staff may have contributed as a catalyst to the decision to elect the candidate, focusing on the semiotic force of this interlocked bond to other devices to be absorbed by the Brazilian voter. Methodologically, after a bibliographical revision on image (Roland Barthes, 1964), political rhetoric and discursive practice of participation (Dominique Maingueneau, 2005), slogan (Luiz Carlos Assis Iasbeck, 2002) and discursive semiotics (Algirdas Julien Greimas, 1975) pillars of this study - we proceed to the case study. As results, we discuss the propitious context of this committed word, confusing itself with identity as the one desired to put an end to the political chaos of the Country. Transcendent elements are presented to the visual and to the textual by evoking values, sensations and narratives that meet the expectations of the electorate.

Author Biography

Dulce Helena Pontes- Ribeiro, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

 Doutora em Letras – Área de concentração: Língua Portuguesa pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (Uerj). Mestre em Educação pela Universidade Católica de Petrópolis (UCP). Pós-graduada lato sensu em Língua Portuguesa e Graduada em Letras pela Faculdade de Filosofia de Itaperuna (Fafita) e em Semiótica Discursiva pela Universidade de |Araraquara (Uniara). Professora aposentada da rede estadual de ensino, RJ. Professora no Centro Universitário São José (Unifsj) de Português: origem e evolução, Latim: língua e cultura e Metodologia de TCC. Revisora da revista acadêmica Transformar. Revisora de textos científicos, acadêmicos, TCC, livros, etc. 

Published

2021-06-30

How to Cite

Pontes- Ribeiro, D. H. (2021). ESTUDO SEMIÓTICO DO SLOGAN DA CAMPANHA BOLSONARISTA: BRASIL ACIMA DE TUDO, DEUS ACIMA DE TODOS. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(6), 843–872. https://doi.org/10.51891/rease.v7i6.1437