FUNCTIONAL ANALPHABETISM: REFLECTIONS ON EDUCATIONAL DEVELOPMENT IN BRAZIL

Authors

  • Euzene Mendonça Barbosa Matos Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia do Estado do Ceará
  • Benedito de Sousa Matos Instituto para o Desenvolvimento da Educação Aplicada
  • Francisco Regis Vieira Alves Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia do Estado do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i6.1412

Keywords:

Analfabetismo funcional. Currículo. Políticas educacionais.

Abstract

Functional illiteracy is characterized when schooled students still have difficulties in seeking, evaluating and organizing information in order to learn, solve problems and make decisions for life. The results of this factor have created social and intellectual limitations for a large part of the population, and have created serious problems for educational development in Brazil. This article seeks to reflect some factors that imply functional illiteracy, with a literature review on conceptualization, educational policies, and statistical data regarding the functional illiterate index and its identification characteristics in the educational social environment.

Author Biographies

Euzene Mendonça Barbosa Matos, Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia do Estado do Ceará

Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia do Estado do Ceará – IFCE. Brasil. Professora Titular do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Estado do Ceará – IFCE, Departamento de Educação. Docente dos Cursos de Licenciaturas em Física e Matemática. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Aplicada GEPEA/IFCE. E-mail: euzenemcp@gmail.com.

Benedito de Sousa Matos, Instituto para o Desenvolvimento da Educação Aplicada

Instituto para o Desenvolvimento da Educação Aplicada- IDEA. Brasil Diretor Executivo do Instituto para o Desenvolvimento da Educação Aplicada- IDEA. Brasil. Pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Aplicada GEPEA/IFCE. E-mail: benedito.flz@gmail.com

Francisco Regis Vieira Alves, Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia do Estado do Ceará

Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia do Estado do Ceará – IFCE. Brasil Professor Titular do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Estado do Ceará – IFCE, Departamento de Matemática e Física. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico – CNPQ/PQ2. Docente Permanente do Mestrado Acadêmico em Ensino de Ciências e Matemática – PGECM/IFCE. Docente Permanente do Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica – PROEPT/IFCE em Rede. Docente Permanente do Doutorado em Rede Região Nordeste – RENOEN. Brasil. E- mail: fregis@ifce.edu.br.

Published

2021-06-30

How to Cite

Matos, E. M. B. ., Matos, B. de S. ., & Alves, F. R. V. . (2021). FUNCTIONAL ANALPHABETISM: REFLECTIONS ON EDUCATIONAL DEVELOPMENT IN BRAZIL. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(6), 575–592. https://doi.org/10.51891/rease.v7i6.1412