IMPORTÂNCIA DE AULAS PRÁTICAS E TECNOLOGIAS PARA AULAS DE QUÍMICA

Authors

  • Soleika Gorete Lunkes Universidade Tecnológica Federal do Paraná
  • Maria Fatima Menegazzo Nicodem Universidade Tecnológica Federal do Paraná.
  • José Gilmar Kurtz Faculdade São Luís
  • Paulo Sérgio Mohr Conselho Regional de Educação Física- PR

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i6.1407

Keywords:

Chemistry teaching. Practical classes. Technologies.

Abstract

The aim of this study was to demonstrate the importance of experimental classes and use of technology in teaching and Chemistry study. This was a field research using questionnaires provided with 12 questions applied to 30 students of a state school in the city of Itaipulândia, PR. The results showed that only 3.33% always like chemistry and 50% of them think the discipline difficult to understand. Among respondents 50% like the practical classes and 63.3% cite that experimentation always helps in understanding the discipline. Just as 40% say that technology helps improve the teaching of chemistry. However, 80% believe that the practical classes need improvement and 36.67% confirm that the connection between the theory and the daily lives of students facilitates the understanding of matter. Thus, the results demonstrate that the lack of interest of students for chemistry study should, in general, the lack of technology or the need for improvement in practical classes. It can be seen also, the lack of interrelation between what is taught in the classroom and the daily life of the student. For this reason, many students do not realize the importance and the chemical contribution to their lives.

Author Biographies

Soleika Gorete Lunkes, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Graduada em Tecnologia em Gestão Ambiental pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná-UTFPR (2011). Especialista em Educação Especial, Psicomotricidade, Educação do Campo e Gestão Escolar. Possui Licenciatura em Química, Ciências Biológicas e Pedagogia. -E-mail: soleikalunkes@gmail.com.

Maria Fatima Menegazzo Nicodem, Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

Doutora em Educação/ UEM, Pós Doc em Educação do Campo/ UEM. Professora UTFPR- Universidade Tecnológica Federal do Paraná. –E-mail: fatimanicodem@hotmail.com.

José Gilmar Kurtz, Faculdade São Luís

 Graduado em Educação Física pela Uniguaçu Faesi (2008). Licenciado em Filosofia pela Unipar - Universidade Paranaense (2018). Especialista em Metodologia do Ensino de Filosofia e Sociologia e Educação do Campo pela Faculdade São Luís (2020). E-mail: gilmarkurtz80@gmail.com.

Paulo Sérgio Mohr, Conselho Regional de Educação Física- PR

Graduado em Educação Física pela Unipar - Universidade Paranaense (2004). Especialista em Metodologias Inovadoras Aplicadas à Educação e Educação Especial Inclusiva pela Faculdade Internacional de Curitiba – Facinter (2008). Associado ao CREF - PR como treinador esportivo. Atuação na rede Estadual e Privada de ensino. E-mail: paulo.mohr@bol.com.br.

Published

2021-06-30

How to Cite

Lunkes, S. G., Nicodem, M. F. M. ., Kurtz, J. G. ., & Mohr, P. S. . (2021). IMPORTÂNCIA DE AULAS PRÁTICAS E TECNOLOGIAS PARA AULAS DE QUÍMICA. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(6), 518–535. https://doi.org/10.51891/rease.v7i6.1407