CHALLENGES AND POSSIBILITIES IN TEACHER TRAINING: ANTI-RACIST EDUCATION AND THE TWENTY YEARS OF IMPLEMENTATION OF LAW 10,639

Authors

  • André Cristovão Sousa Universidade Federal de São Carlos
  • Mateus Martins Viudes Universidade Federal do Paraná
  • Camila de Souza Melo Universidade Federal do Acre
  • Luan Felipe Momo Universidade Federal do Acre
  • Maria Silvia Almeida de Souza França Universidade de São Paulo 
  • Bruno Rogério Ferreira Universidade Estadual de Goiás
  • Giuliana Loffredo Gutierrez
  • Julia Maria Fernanda Machado Fernandes

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i4.13278

Keywords:

Anti-racist education. Law 10,639. Teacher training.

Abstract

This article presents the challenges and possibilities in these twenty years of the implementation of Law nº10,639/2003, its objective is to analyze academic research regarding teacher training in light of Law nº10,639/2003. This law updates Law No. 9,394, of December 20, 1996, which establishes the guidelines and bases of national education, to include in the official curriculum of the Education Network the mandatory subject of "Afro-Brazilian History and Culture". In terms of methodology, this study is classified as a qualitative documentary research, structured using the Content Analysis method, a method selected because it enables the understanding of the history of Law nº 10,639/2003. Seven studies were selected for analysis and exploration, which make it possible to consider that although there is research on this topic, the silencing of these issues still predominates in scientific academia. This research aims not only to analyze the current situation, but also to operationalize future educational policies as an activist.

Author Biographies

André Cristovão Sousa, Universidade Federal de São Carlos

Mestre em Educação em Ciências e Matemática pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Docente na Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de São José do Rio Pardo.

Mateus Martins Viudes, Universidade Federal do Paraná

Mestre em Educação: Teoria e Prática de Ensino pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Docente da  Educação Básica. 

Camila de Souza Melo, Universidade Federal do Acre

Especialista em Ensino de Língua Inglesa. Universidade Federal do Acre (UFAC). Professora da Educação Básica. 

Luan Felipe Momo, Universidade Federal do Acre

Mestre em Matemática em Rede Nacional. Universidade Federal do Acre (UFAC).Professor da Educação Básica. 

Maria Silvia Almeida de Souza França, Universidade de São Paulo 

Mestre em Ciências no Programa Mestrado Profissional em Projetos Educacionais de Ciências pela Escola de Engenharia de Lorena - Universidade de São Paulo  (EEL-USP). Docente do Ensino Superior.

Bruno Rogério Ferreira, Universidade Estadual de Goiás

Mestre em Ambiente e Sociedade - Universidade Estadual de Goiás (UEG). Professor da Educação Profissional. 

Giuliana Loffredo Gutierrez

Mestre em Administração. Professora da Educação Básica. 

Julia Maria Fernanda Machado Fernandes

Mestre em Ensino de História. Professora da Educação Básica. 

Published

2024-04-18

How to Cite

Sousa, A. C., Viudes, M. M., Melo, C. de S., Momo, L. F., França, M. S. A. de S., Ferreira, B. R., … Fernandes, J. M. F. M. (2024). CHALLENGES AND POSSIBILITIES IN TEACHER TRAINING: ANTI-RACIST EDUCATION AND THE TWENTY YEARS OF IMPLEMENTATION OF LAW 10,639. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(4), 1955–1963. https://doi.org/10.51891/rease.v10i4.13278