READING WORKSHOP IN THE LITERACY PROCESS

Authors

  • Admir Rodrigues Gomes Faculdades Integradas de Várzea Grande-FIVE
  • Celia Regina da Silva Federal do Mato Grosso - UFMT
  • Elaine Patrícia Alves Universidade Federal do Mato Grosso – UFMT
  • Eliane Cristina Alves nstituto Federal do Mato Grosso-IFMT
  • Luciana Carla Dorileo Rosa Soares Ricci Universidade Federal do Mato Grosso-UFMT
  • Sheila Mara Damasceno Julkovski Universidade Federal do Mato Grosso-UFMT
  • Tatiane Miranda de Arruda Universidade Federal do Mato Grosso

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i3.12918

Keywords:

Teaching Portuguese language. Teaching strategy. Children's and young adult literature. Reading workshop. Didactic resource.

Abstract

The construction of knowledge in Portuguese language teaching demands activities that encourage participation and recognition as an active agent in the teaching-learning process. In Portuguese language teaching, the reading workshop is defined as a learning situation, which becomes a space to promote literature and reading to students. The general objective of this is to discuss the application of the reading workshop teaching strategy in teaching Portuguese in elementary school. This study is characterized as a bibliographical research. The relevance of this study is evident in the demands of learning to read, which are identified in the Portuguese language teaching-learning process in elementary school. The reading workshop brings students and the didactic resource closer to works of children's literature in elementary school, promoting linguistic learning and other components of the Portuguese language and also facilitating the understanding of themselves, their reality and the relationships within their environment. surroundings.

Author Biographies

Admir Rodrigues Gomes, Faculdades Integradas de Várzea Grande-FIVE

Licenciado em Pedagogia, pela Faculdade Associada Brasil. Pós-graduado em Educação Especial com ênfase em Atendimento Educacional Especializado, pelas Faculdades Integradas de Várzea Grande-FIVE.

Celia Regina da Silva, Federal do Mato Grosso - UFMT

Licenciada em Pedagogia, pela Universidade Federal do Mato Grosso - UFMT. Pós-graduada em Docência na Educação Infantil, pela Universidade Federal do Mato Grosso - UFMT. 

Elaine Patrícia Alves, Universidade Federal do Mato Grosso – UFMT

Licenciada em Pedagogia, pelo Instituto Cuiabano de Educação - ICE. Bacharel em Fonoaudiologia, pela Univag Centro Universitário. Pós-graduada em Psicopedagogia, pelo Instituto Cuiabano de Educação - ICE. Pós-graduada em EJA Economia Solidária- pela Universidade Federal do Mato Grosso – UFMT. 

Eliane Cristina Alves, nstituto Federal do Mato Grosso-IFMT

Licenciada em Educação Artística – Artes Plásticas, pela Universidade de Cuiabá. Licenciatura em Educação Física, pela Universidade Federal do Mato Grosso (UFMT). Pós-graduada em Artes – Educação Artística Aplicada, pela Faculdade de Educação São Luís. Especialização em Gestão Educacional - pela Universidade Federal do Mato Grosso (UFMT). Especialização em Educação Integral - pela Universidade Federal do Mato Grosso (UFMT). Especialização em PROEJA - pelo Instituto Federal do Mato Grosso (IFMT).

Luciana Carla Dorileo Rosa Soares Ricci, Universidade Federal do Mato Grosso-UFMT

Licenciada em Pedagogia, pela Universidade Federal do Mato Grosso (UFMT). Pós-graduada em Educação Infantil, pela Faculdade de Educação, Tecnologia e Administração de Caarapó (FETAC). Pós-graduada em Psicopedagogia, pela Faculdade de Educação, Tecnologia e Administração de Caarapó (FETAC.

Sheila Mara Damasceno Julkovski, Universidade Federal do Mato Grosso-UFMT

Licenciada em Letras, pela Universidade Federal do Mato Grosso (UFMT). Pós-graduação em Interdisciplinaridade, pela IBPEX. Pós-graduação em Elaboração de Projetos e Pedagogia Social, pela Prominas.  .

Tatiane Miranda de Arruda, Universidade Federal do Mato Grosso

Licenciada em Pedagogia, pela Universidade Federal do Mato Grosso. Pós-graduada em Educação Especial e Inclusão Social, pelas Faculdades Evangélicas Integradas Cantares de Salomão.

 

 

 

Published

2024-03-08

How to Cite

Gomes, A. R., Silva, C. R. da, Alves, E. P., Alves, E. C., Ricci, L. C. D. R. S., Julkovski, S. M. D., & Arruda, T. M. de. (2024). READING WORKSHOP IN THE LITERACY PROCESS. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(3), 882–893. https://doi.org/10.51891/rease.v10i3.12918