TELEVISION IN EDUCATION FOR CHILDREN IN EARLY EARLY AND ELEMENTARY SCHOOL

Authors

  • Elenice Patricio Bezerra Universidade de Cuiabá
  • Isabel Silva Magalhães Faculdade Invest
  • Luana Moreira da Silva Universidade Estadual do Mato Grosso
  • Liamara Lucia de Almeida Cacho Faculdade Venda Nova do imigrante-FAVENI
  • Maria Olívia dos Reis Universidade Federal do Mato Grosso
  • Meire Lucinda Corrêa de Barros Faculdade de tecnologia Equipe Darwin
  • Vanessa Cardoso Felix Uniserra
  • Waldize Xavier de Lima Faculdade Educacional da Lapa

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v9i12.12796

Keywords:

Teaching Activity. Child education. Children's Advertising. Television.

Abstract

As a contemporary technological tool, television still plays a relevant and strategic role in today's society, it is present in various social spaces. In children's experiences, television still occupies a place of influence in their formation of social identity, despite competition with tablets, smartphones and other technological tools. The general objective of this study is to discuss the work of teachers through the challenges of the presence of television in the experiences of young children. This study is characterized as a bibliographical research. The relevance of this study lies in the role television still plays in contemporary society, despite sociocultural changes and its rivalries with other information and communication technology tools. Teachers' work is challenging and complex, demanding playful teaching strategies that strengthen criticality, emancipation and autonomy in young children, to provide a condition for them not to be totally exploited and manipulated by children's television content and advertising.

Author Biographies

Elenice Patricio Bezerra, Universidade de Cuiabá

Licenciada em Pedagogia, pela Universidade de Cuiabá (UNIC). Pós-graduada em Educação Especial e Inclusão, pelas Faculdades Integradas de Várzea Grande-FIVE. Pós-graduada em Educação Infantil e alfabetização, pelas Faculdades Integradas de Várzea Grande-FIVE. 

Isabel Silva Magalhães, Faculdade Invest

Licenciada em Pedagogia, pela Faculdade Invest. Pós-graduada em Psicopedagogia, pela Faculdade Invest.

Luana Moreira da Silva, Universidade Estadual do Mato Grosso

Licenciada em Pedagogia, pela Universidade Estadual do Mato Grosso (UNEMAT-Sinop). Especialização em Atendimento Educacional Especializado - Faculdade de Tecnologia do IPÊ (FAIPE).

Liamara Lucia de Almeida Cacho, Faculdade Venda Nova do imigrante-FAVENI

Licenciada em Pedagogia, pela Universidade do Norte do Paraná (UNOPAR). Pós-graduada em Atendimento Educacional Especializado e Sala de Recursos Multifuncionais, pela Faculdade Venda Nova do imigrante (FAVENI). Pós-graduada em Psicopedagogia Institucional, Clínica e Ludopedagogia, pela Faculdade Venda Nova do imigrante (FAVENI).

Maria Olívia dos Reis, Universidade Federal do Mato Grosso

Licenciada em Pedagogia, pela Universidade de Cuiabá (UNIC). Pós-graduada em Educação Infantil, pela Universidade Federal do Mato Grosso.

Meire Lucinda Corrêa de Barros, Faculdade de tecnologia Equipe Darwin

Licenciada em Pedagogia, pela Universidade Luterana do Brasil. Pós-graduação em Educação Infantil na Primeira Infância e Anos Iniciais do Ensino Fundamental, pela Faculdade de tecnologia Equipe Darwin. Pós-graduação em Psicopedagogia, pela Uniasselvi.

Vanessa Cardoso Felix, Uniserra

Licenciada em Pedagogia, pela Universidade Federal do Mato Grosso. Pós-graduada em Educação Infantil e Atendimento Educacional Especializado – Educação Especial, pela Uniserra.

Waldize Xavier de Lima, Faculdade Educacional da Lapa

Licenciada em Pedagogia, pela FACVEST – UNIFCVEST. Pós-graduada em Educação Infantil pela Faculdade Educacional da Lapa.

 

Published

2024-01-17

How to Cite

Bezerra, E. P., Magalhães, I. S., Silva, L. M. da, Cacho, L. L. de A., Reis, M. O. dos, Barros, M. L. C. de, … Lima, W. X. de. (2024). TELEVISION IN EDUCATION FOR CHILDREN IN EARLY EARLY AND ELEMENTARY SCHOOL. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 9(12), 807–818. https://doi.org/10.51891/rease.v9i12.12796