A FORMAÇÃO DA LINGUAGEM COMUNICATIVA EM HABERMAS: POSSIBILIDADES NA EMANCIPAÇÃO DA EDUCAÇÃO
https://doi.org/10.29327/211653.6.7-7
Keywords:
On the bases of Habermas’ Critical Theory it was possible to develop, within the educational field, relationships between knowledge and interest. In the imminence of that, new human theories emerge for being that a question of an open and communicative perspective in the relationship amongst individuals. It is in this understanding of the communicative acting, within an environment of competence, communication and language, that we search for critical arguments in order to reconstruct the understanding in the perspective of the emancipation of education. Thus, the sense of education starts being an emancipative social process because it would be uniting the language of communicative action to the praxis of teaching. This possibility would put the individuals of the communicative action in equality to analyze the epistemological presuppositions that deals with the educational processes. Keywords: Communicative action, teaching formation, education.Abstract
A partir da Teoria Crítica de Habermas é possível desenvolver, no campo educacional, relações entre conhecimento e interesse. Iminente a isso, surge novas teorias humanas por se tratar de uma perspectiva comunicativa e livre na relação entre sujeitos. É neste entendimento do agir comunicativo num ambiente de competência de cooperação e linguagem, que buscamos argumentos críticos a fim de reconstruir o entendimento na perspectiva da emancipação da educação. Com isso, o sentido da educação passa ser um processo social emancipativo, pois estaria unindo a linguagem da ação comunicativa a práxis do ensinar. Esta possibilidade colocaria os sujeitos da ação comunicativa em igualdade para analisar os pressupostos epistemológicos que versam os processos educacionais.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Atribuição CC BY