PLAYFULNESS IN LITERACY

Authors

  • Ana do Bondespacho da Silva Faculdade do Instituto Panamericano
  • Consuelo Conceição Ferreira Gomes INVEST
  • Fabiana Cristina dos Santos Faculdades Evangélicas Integradas Cantares de Salomão – FEICS
  • Jaqueline Ferreira de Brito Faculdade Futura na área da Educação
  • Luiza Helena Nadaleti Dutra Faculdade de Educação São Luís
  • Silvana Carvalho Cardoso Universidade de Cuiabá

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v9i9.11363

Keywords:

Literacy. Ludic. Learning. Jokes. Games.

Abstract

This article discusses the importance of play in literacy. It refers to a bibliographic study that aimed to understand how playfulness can help a child's learning. To this end, we included the contribution of some authors – Kishimoto (2003), Almeida (1998), Rosa (2003) and others. It presents the importance of playing in child development and its importance as a methodological resource. To better understand the importance of play in pedagogical practice as an initiator of student learning in the literacy process. Therefore, promote and encourage teachers to use methodological tools that facilitate the literacy process through playful activities that provide students with a more pleasurable, dynamic and meaningful learning experience.

Author Biographies

Ana do Bondespacho da Silva, Faculdade do Instituto Panamericano

Graduada em Pedagogia pela Faculdade Afirmativo, Especialista em Educação Infantil com Ênfase em Artes pela FACIPAN -  Faculdade do Instituto Panamericano.

Consuelo Conceição Ferreira Gomes, INVEST

Graduada em Letras Português – Literatura pela Universidade do Estado de Mato Grosso – UNEMAT, Graduada em Pedagogia pela INVEST, Especialista em Alfabetização e Letramento pela INVEST.

Fabiana Cristina dos Santos, Faculdades Evangélicas Integradas Cantares de Salomão – FEICS

Graduada em Pedagogia pelas Faculdades Evangélicas Integradas Cantares de Salomão – FEICS – Especialista em Neuroeducação  - pelas Faculdades Evangélicas Integradas Cantares de Salomão – FEICS.

Jaqueline Ferreira de Brito, Faculdade Futura na área da Educação

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso, Especialista em AEE e Educação Inclusiva pela Faculdade Futura na área da Educação.

Luiza Helena Nadaleti Dutra, Faculdade de Educação São Luís

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Outro Preto – UFOP, Especialista em Letramento e Alfabetização pela Faculdade de Educação São Luís.

Silvana Carvalho Cardoso, Universidade de Cuiabá

Graduada em Pedagogia pela UNIC – Universidade de Cuiabá, Especialista em Educação Infantil com Ênfase em Especial.

Published

2023-10-11

How to Cite

Silva, A. do B. da, Gomes, C. C. F., Santos, F. C. dos, Brito, J. F. de, Dutra, L. H. N., & Cardoso, S. C. (2023). PLAYFULNESS IN LITERACY. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 9(9), 1697–1707. https://doi.org/10.51891/rease.v9i9.11363