THE USE OF ASSISTIVE TECHNOLOGIES AS AN INCLUSIVE TOOL IN SPECIAL EDUCATION

Authors

  • Elberto Teles Ribeiro Universidade Católica Dom Bosco- UCDB/MS
  • Erimar Pereira da Rocha Facultad Interamericana de Ciencias Sociales - FICS
  • Gabriella Lely Cardoso Martins Universidade Federal dos Vales de Jequitinhonha e Mucuri
  • Luci Rodrigues Neves UNEB
  • Maria de Fátima Fernandes de Souza UNEB
  • Gilberto Claudino da Silva Junior FURB
  • Rita de Kássia Leopoldo Claudino da Silva FATIN
  • Regina Garcia Toledo de Souza PUC/SP
  • Pedro Sergio Mora Filho UNESP
  • Edson Ferreira de Siqueira Junior Universidade Estadual de Londrina
  • Alexandre Montanari Pinto Unigranrio
  • Andreia Cristiane Cuesta Alves Faculdades Integradas de Guarulhos

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v9i8.10844

Keywords:

Assistive technologies. Educational inclusion. Special education. Accessibility. Teaching and learning process. Valuing diversity.

Abstract

This article presents an analysis of the use of assistive technologies as an inclusive tool in special education. With the aim of promoting equal educational opportunities for all students, regardless of their physical, cognitive or sensory abilities, assistive technologies have played a key role in promoting educational inclusion. Throughout the article, case studies are presented that demonstrate how assistive technologies can be used effectively in the classroom, helping students with disabilities to access and participate in educational activities in an equitable manner. Among the assistive technologies addressed, voice recognition software, screen readers, accessibility features on mobile devices and brain interfaces stand out. The results obtained in several studies suggest that the use of assistive technologies contributes to the academic and social development of students with disabilities, as well as to the improvement of the quality of the teaching and learning process. In addition, the implementation of these technologies in schools can promote the appreciation of diversity and respect for differences, allowing all students to have an active and meaningful participation in the school community. However, the article also brings up some challenges and limitations in the use of assistive technologies in special education, such as lack of access to equipment and teacher training. In view of this, recommendations are presented for overcoming these barriers, such as training teachers, partnerships with specialized institutions and the search for legislation that guarantees the availability and proper use of these technologies in schools. Therefore, it is concluded that assistive technologies represent an important inclusive tool in special education, enhancing the participation and learning of students with disabilities. However, for this use to be effective, it is necessary to overcome challenges and ensure access and adequate training for teachers and students, aiming to promote an inclusive and quality education for all.

Author Biographies

Elberto Teles Ribeiro, Universidade Católica Dom Bosco- UCDB/MS

Especialista em Tecnologias digitais e inovação na educação, em pedagogia digital e inovações tecnológicas, em gestão escolar e coordenação pedagógica, em educação especial, inclusiva e altas habilidades e em metodologia do ensino da geografia pela FACUMINAS. Mestrando em Educação UCDB/MS.

Erimar Pereira da Rocha, Facultad Interamericana de Ciencias Sociales - FICS

Doutorando em Ciências da Educação (Facultad Interamericana de Ciencias Sociales FICS).

Gabriella Lely Cardoso Martins, Universidade Federal dos Vales de Jequitinhonha e Mucuri

Mestre em Ciências Humanas, Universidade Federal dos Vales de Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM).

Luci Rodrigues Neves, UNEB

Graduada em Pedagogia (UVA), pós-graduada em Metodologias no Ensino de Ciências Naturais para os anos iniciais e Fundamental I (ISERJ) e pós-graduada em Educação Digital pela Universidade da Bahia (UNEB).

Maria de Fátima Fernandes de Souza, UNEB

Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB), graduanda em História pela Faculdade Única – Prominas e Especialista em Educação Digital (UNEB).

Gilberto Claudino da Silva Junior, FURB

Mestre em administração, especialista em Gestão pública, gestão e planejamento educacional, Bacharel em Teologia e Bacharel em Direito. (FURB).

Rita de Kássia Leopoldo Claudino da Silva, FATIN

Faculdade de Teologia Integrada (FATIN).

Regina Garcia Toledo de Souza, PUC/SP

Doutora e mestre em Educação, Psicologia em Educação – PUC/SP.

Pedro Sergio Mora Filho, UNESP

Graduado pela PUC-Paraná, Especialista em Educação, Especilista em Transfomações no Território Brasileiro pela UNESP, Mestre pela Universidade estadual de Londrina e Doutorando pela UNESP.

Edson Ferreira de Siqueira Junior, Universidade Estadual de Londrina

Licenciatura plena em Educação física (Universidade estadual de Londrina) Pedagogia (UNIFAEL) Mestrando em Educação física (Universidade Estadual de Londrina).

Alexandre Montanari Pinto, Unigranrio

Especialista em Enfermagem do trabalho e Ergonomia (Unigranrio).

Andreia Cristiane Cuesta Alves, Faculdades Integradas de Guarulhos

Fisioterapia, Especialista em Informática na área da saúde e formação de docentes de nível superior e acadêmica em licenciatura em Biologia (Faculdades Integradas de Guarulhos, Unifesp, Uninove, Uniplena).

Published

2023-09-04

How to Cite

Ribeiro, E. T., Rocha, E. P. da, Martins, G. L. C., Neves, L. R., Souza, M. de F. F. de, Silva Junior, G. C. da, … Alves, A. C. C. (2023). THE USE OF ASSISTIVE TECHNOLOGIES AS AN INCLUSIVE TOOL IN SPECIAL EDUCATION. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 9(8), 431–442. https://doi.org/10.51891/rease.v9i8.10844