HEALTH EDUCATION ACTIONS DIRECTED TO INDIVIDUALS WITH SYSTEMIC ARTERIAL HYPERTENSION IN PRIMARY CARE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v9i7.10580

Keywords:

Health education. Primary attention. Arterial hypertension. Intervention.

Abstract

Health education practices in primary care are of paramount importance, especially in the context of Systemic Arterial Hypertension (SAH). Therefore, the present work aimed to carry out health promotion through the creation of a "Circuit in Health" with the aim of preventing and raising awareness about arterial hypertension, through educational actions carried out by medical students, coordinated by their respective internship preceptor.The intervention was developed for registered users of the Basic Health Unit (UBS), in Redenção-PA, and also to meet the free demand of the respective micro areas. Thus, through an approach that was easy to understand, the intervention was based on developing the patient's autonomy, through knowledge about arterial hypertension. However, it is evident that educational activities in primary care are essential to promote knowledge about the pathologies that affect them and encourage their self-care. Finally, the relevance of health education activities in primary care is notorious, with the aim of promoting a holistic and integrated approach, aiming to improve the well-being and quality of life of patients.

Author Biographies

Rayssa Maria Santos Andrade, Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida - FESAR

Graduanda em Medicina pela Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR.

Joais Alexandre da Silva Filho, Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida - FESAR

Graduando em Medicina pela Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR.

Vitor Lucas Oliveira de Lima, Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida - FESAR

Graduando em Medicina pela Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR.

Emanuela Amancio Sousa Silva, Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida - FESAR

Graduanda em Medicina pela Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR.

Melyssa Inêz Silva Carneiro, Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida - FESAR

Graduanda em Medicina pela Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR.

Thaís Ferreira Campos, Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida - FESAR

Graduanda em Medicina pela Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR.

Aisley Alyne Alvim de Oliveira, Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida - FESAR

Graduanda em Medicina pela Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR.

Lyzandra Santos Linhares, Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida - FESAR

Graduanda em Medicina pela Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR.

Anna Lydia de Bessa Albino, Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida - FESAR

Graduanda em Medicina pela Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR.

Suêndalla Marinho Rosa, Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida - FESAR

Graduanda em Medicina pela Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR.

Cleber Queiroz Leite, Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida - FESAR

Graduado em Medicina pelo Centro Universitário São Lucas - UNISL e Docente na Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida - FESAR, pertecente ao Grupo AFYA de Redenção no Pará. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-7847-1166. 

Paulo Ricardo dos Santos, Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida - FESAR

Graduado em Enfermagem e Docente pela Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR, pertencente ao Grupo AFYA de Redenção no Pará. Orcid: https://orcid.org/0000-0001-5606-3674. 

Luiza Karoline Barbosa Muniz, Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida – FESAR

Graduada em Enfermagem pelo Centro Universitário de Brasília – UniCEUB e Docente na Faculdade de Ensino Superior da Amazônia Reunida - FESAR, pertecente ao Grupo AFYA de Redenção no Pará. Orcid: https://orcid.org/0000-0003-4018-285X. 

Published

2023-08-02

How to Cite

Andrade, R. M. S., Silva Filho, J. A. da, Lima, V. L. O. de, Silva, E. A. S., Carneiro, M. I. S., Campos, T. F., … Muniz, L. K. B. (2023). HEALTH EDUCATION ACTIONS DIRECTED TO INDIVIDUALS WITH SYSTEMIC ARTERIAL HYPERTENSION IN PRIMARY CARE. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 9(7), 226–235. https://doi.org/10.51891/rease.v9i7.10580