THE RELEVANCE OF EXTRAJUDICIAL DISPUTE RESOLUTION METHODS IN BRAZILIAN LEGAL EDUCATION IN THE FACE OF SOCIETY 5.0

Authors

  • Gabriela Rivoli Costa Escola Paulista de Direito
  • Eveline Denardi Escola Paulista de Direito

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i11.22538

Keywords:

Legal Education. Teaching Law. Society 5.0. Culture Of Peace. Extrajudicial Conflict Resolution Methods.

Abstract

The research aims to reflect on legal education in Brazil in the face of society 5.0. Recognizing that this society focuses on human well-being, so that its demands are more frequent and its disputes more complex, in-depth teaching of extrajudicial conflict resolution methods is justified. From this perspective, legal training must be attentive to social reality, seeking new skills and perceptions from students. Using the bibliographical research technique and the deductive approach method, it is concluded that, for solid legal education, the adoption of active teaching and learning methodologies are the tools for breaking the litigation culture. Once Law students begin to understand the importance and master extrajudicial conflict resolution methods, especially consensual means, a culture of peace will be established in the academic environment. Consequently, when this student becomes a professional, he initially seeks to understand the conflict and the needs of those involved, and only then, analyze and define, among the many doors of access to justice, which one is the most appropriate for the case. Thus, it is clear that universities and law schools that have larger curricula focused on teaching extrajudicial conflict resolution methods are, in fact, fulfilling their social function and are effective institutions, aligned with the UN Sustainable Development Goals (SDGs).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriela Rivoli Costa, Escola Paulista de Direito

Mestranda em Direito pela Escola Paulista de Direito (EPD), na área de concentração Soluções Alternativas de Controvérsias Empresariais. Especialista em Direito do Trabalho e Processo do Trabalho pela Escola Paulista de Direito (EPD). Especialista em Magistério Superior pela Universidade Cândido Mendes (UCAM). Graduada em Direito pela Universidade de Taubaté (UNITAU).

Eveline Denardi, Escola Paulista de Direito

Docente na Escola Paulista de Direito (EPD), no Programa de Mestrado “Soluções Extrajudiciais de Conflitos Empresariais” – disciplina Metodologia de Pesquisa e Ensino do Direito; Docente na Fundação Instituto de Administração (FIA), nos Cursos de MBA e Pós-Graduação Lato Sensu em Gestão de Fraudes e Compliance – disciplina Metodologia de Desenvolvimento de Projetos; Docente na pós-graduação lato sensu do Instituto Presbiteriano Mackenzie; Pesquisadora do CNPq pelo Núcleo Dignidade Humana e Garantias Fundamentais na Democracia, da Faculdade de Direito da PUC-SP; Consultora Acadêmica para a elaboração de textos científicos e revisora técnica-profissional neste segmento.  Foi Diretora da Divisão de Comunicação Institucional da PUC-SP e Coordenadora do Editorial Jurídico da Editora Saraiva. Editora Sênior em Direito.

Published

2025-11-30

How to Cite

Costa, G. R., & Denardi, E. (2025). THE RELEVANCE OF EXTRAJUDICIAL DISPUTE RESOLUTION METHODS IN BRAZILIAN LEGAL EDUCATION IN THE FACE OF SOCIETY 5.0. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(11), 9594–9605. https://doi.org/10.51891/rease.v11i11.22538