IMPACT OF TURNOVER ON DIFFERENT CROPS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i8.20777

Keywords:

Turnover. Culture. Revolution. Impacts.

Abstract

Turnover is a phenomenon that affects organizations worldwide and is influenced by several factors, including cultural aspects. This study aims to analyze the impact of turnover in different cultures, identifying determining factors and organizational strategies to minimize its effects. The research adopts a bibliographic approach, conducting a literature review of articles published in the SciELO database, using the keyword combination "Turnover AND culture". Studies published in the last ten years (2014-2024), in Portuguese, English and Spanish, that address the relationship between employee turnover and organizational or national culture were selected. The justification for this research lies in the importance of understanding how different cultural values ​​influence employees' decisions to stay or leave an organization. Factors such as individualism versus collectivism, organizational hierarchy and job security vary across cultures and directly impact turnover rates. Furthermore, global organizations face challenges when adapting retention strategies in multicultural contexts. It is concluded that turnover is a multifaceted phenomenon, directly influenced by historical, social, economic and, above all, cultural factors. The analysis demonstrated that the roots of turnover date back to the Industrial Revolution and the evolution of labor relations in Brazil, including the creation of the CLT, unions and the “S” System. It was evident that organizational and national cultures significantly influence turnover rates, with emphasis on the differences between individualistic and collectivist cultures. Comparative data between sectors and countries reinforce that turnover is more intense in operational functions and contexts of lower professional appreciation. In view of this, effective retention strategies should consider cultural, generational and structural factors, prioritizing healthy work environments, valuing human capital and alignment between the values ​​of the organization and its employees.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ariane Nogueira de Lima, Faculdade Futura

Tecnóloga em Gestão de Recursos Humanos pela Faculdade Futura (2017), Bacharel em Administração pela Faculdade Futura (2025) e Pós-graduada em Departamento pessoal e relações trabalhistas pelo Centro Universitário Faveni – UNIFAVENI, graduanda em  Ciências Contábeis  (Faculdade Futura).

Michelle Beatriz Passolongo, Faculdade Futura

Bacharel em Administração pela Faculdade Futura (2025).

Tiago Moreno Lopes Roberto, Faculdade Futura

Bacharel em Engenharia Civil pelo Centro Universitário de Votuporanga - UNIFEV (2017) e Tecnóloga em Gestão de Recursos Humanos pelo Centro Universitário Faveni - UNIFAVENI (2024). Pós-graduada em Tutoria em Educação a Distância pela Faculdade Futura (2021)

Priscilla Barbosa Luz, Faculdade Futura

Graduado em Psicologia e Pedagogia. Especialista em Saúde Mental, Mestre em Psicologia e Saúde; Doutorando em Ciências da Saúde; Professor do Curso de Psicologia e Odontologia; Professor e Gestor de Políticas Acadêmicas da Faculdade Futura.

Elimeire Alves de Oliveira, Faculdade Futura

Graduada  em  Direito,  Pedagogia  e  Letras,  Especialista  em  Gestão  Escolar.  Mestre  em  Ensino  e  Processos Formativos.Advogada. Docente e Coordenadora do Curso de Pedagogia na Faculdade Futura.

Suéllen Danúbia da Silva, Faculdade  Futura

Docente  no curso de Pedagogia da Faculdade Futura.  Graduada em Ciências Contábeis (UNIFEV), Graduada em Administração pela Faculdade Futura, Graduanda em Pedagogia (UNIBF) Especialista em Administração Estratégica com ênfase em Marketing e Gestão de Recursos Humanos (UNILAGO), Mestrado em Administração (UNIMEP).

 

Published

2025-08-25

How to Cite

Lima, A. N. de, Passolongo, M. B., Roberto, T. M. L., Luz, P. B., Oliveira, E. A. de, & Silva, S. D. da. (2025). IMPACT OF TURNOVER ON DIFFERENT CROPS. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(8), 2825–2843. https://doi.org/10.51891/rease.v11i8.20777