THE ROLE OF READING AND WRITING IN ELEMENTARY EDUCATION: OVERCOMING CHALLENGES AND PROMOTING THE FORMATION OF CRITICAL AND AUTONOMOUS SUBJECTS

Authors

  • José Milson Alves dos Santos Christian Business School
  • Aldinélia Melo Santos Barbosa Secretaria Estadual de Educação de Alagoas
  • Glace Mary Silveira Araújo Lima de Souza Christian Business School
  • Paulo David Torres Silva UNINTER
  • Stephannie Janaína Maia de Souza Universidade Federal de Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i5.19110

Keywords:

Elementary Education. School. Reading and Writing. Autonomy. Pedagogical Practices.

Abstract

This article addresses the importance of reading and writing in elementary education as essential practices for the cognitive, social, and cultural development of individuals. Reading is presented as a tool for accessing knowledge and constructing meaning, while writing is analyzed as a means of expression, communication, and organization of thought. The research discusses the main challenges faced in the literacy process, as well as effective pedagogical practices to stimulate the development of these skills. It can be concluded that reading and writing, when approached in a contextualized and meaningful way, contribute to students' intellectual emancipation and to their conscious integration into society. Through a reflective and observational theoretical approach, the text discusses how these skills complement and strengthen each other in the learning process, highlighting the role of municipal elementary schools, the teacher's role, and the social environment in overcoming challenges and promoting the formation of critical and autonomous individuals as readers and writers. The study also analyzes the challenges faced in the teaching-learning process, such as learning gaps, student demotivation, and ineffective pedagogical practices, and proposes strategies that value students through teacher mediation and the use of active and appropriate methodologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Milson Alves dos Santos, Christian Business School

Mestrando em Ciências da Educação pela CBS. Graduado em Letras Português e suas Respectivas Literaturas pela Universidade Estadual de Alagoas (UNEAL). Graduado em Pedagogia pelo Centro Universitário Internacional (UNINTER), Pós-graduado e Especializado na Metodologia do Ensino de Língua Portuguesa pela Instituição de Educação e Pesquisa Paulo Freire - Faculdade de Santa Helena.

Aldinélia Melo Santos Barbosa, Secretaria Estadual de Educação de Alagoas

Atua como professora efetiva de Educação Especial na Secretaria Estadual de Educação de Alagoas - SEDUC. Graduada em Pedagogia pela Universidade Tiradentes - Unit (2020) e Graduada em Psicopedagogia pelo Centro Universitário Internacional -Uninter (2024) . Especialização em Psicopedagogia Institucional pela Faculdade São Luís (2019) e em Educação Especial com Ênfase em Transtornos Globais do Desenvolvimento (TGD) e Altas Habilidades (2022), também pela Faculdade São Luís. 

Glace Mary Silveira Araújo Lima de Souza, Christian Business School

Professora do AEE - Atendimento Educacional Especializado - (SEDUC ) Secretaria Estadual de Educação de Alagoas e  Funcionária Publica Municipal de Maceió /Alagoas. Graduada em Psicologia pelo Centro de Ensinos Superiores de Maceió - CESMAC , Graduada em Pedagogia pela Universidade Norte do Paraná - Unopar , Pós-graduada  em Neuropsicologia e Transtornos do Aprendizado pelo Instituto Brasil de Ensino - IBRA, Pós-graduada em Educação Especial - pelo Instituto Brasil de Ensino- IBRA , Pós- graduada em ABA - Análise do Comportamento Aplicado - pelo Instituto Brasil de Ensino,Pós- graduada em Recursos Humanos pela Unifal/FIC - Faculdade Figueiredo Costa , Pós-graduada em Gestão Escolar pela UNOPAR - Universidade Norte do Paraná.Mestranda em Ciências da Educação pela CBS.

Paulo David Torres Silva, UNINTER

Graduado em Matemática pelo Centro Universitário Internacional UNINTER, Pós-graduado em Metodologia do Ensino em Matemática pela Instituição FAVE NI. Pós-graduando em Educação Especial pela IBRA. 

Stephannie Janaína Maia de Souza, Universidade Federal de Alagoas

Professora da rede pública no âmbito estadual.  Graduada em Ciências Biológicas, pela Universidade Federal de Alagoas, Mestre em Ciências Farmacêuticas pela Universidade Federal de Alagoas, Doutoranda em Bioquímica e Biologia Molecular pela Universidade Federal de Alagoas.

Published

2025-05-08

How to Cite

Santos, J. M. A. dos, Barbosa, A. M. S., Souza, G. M. S. A. L. de, Silva, P. D. T., & Souza, S. J. M. de. (2025). THE ROLE OF READING AND WRITING IN ELEMENTARY EDUCATION: OVERCOMING CHALLENGES AND PROMOTING THE FORMATION OF CRITICAL AND AUTONOMOUS SUBJECTS. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(5), 2047–2059. https://doi.org/10.51891/rease.v11i5.19110