CHILDREN'S EDUCATION FROM A HISTORICAL RETROSPECTIVE

Authors

  • Joaquina Ianca Miranda Universidade Federal do Pará
  • Monika Reschke Universidade Federal do Pará
  • Alberto Damasceno Universidade Federal do Pará
  • Jamylle Maia Universidade Federal do Pará
  • Vivian da Silva Lobato Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v9i4.9248

Keywords:

Infancia. Historia de la Infancia. Educación Infantil.

Abstract

This article proposes to outline a brief historical retrospective of children's education. Therefore, it was necessary to identify the forms of education of the same throughout history through the analysis of articles and books, characterizing the research as bibliographical. We understand that the child's education is part of a social construction of childhood and therefore changes from time to time. These multiplicities of stories depart from a childhood without value to a childhood with rights, there is a conception of the child as an agent of change, as an autonomous being and subject of his/her educational process.

Author Biographies

Joaquina Ianca Miranda, Universidade Federal do Pará

Mestranda em Educação Básica no PPEB/UFPA vinculado à Universidade Federal do Pará.

Monika Reschke, Universidade Federal do Pará

Doutoranda em Educação no PGEDA/UFPA vinculado à Universidade Federal do Pará.

Alberto Damasceno, Universidade Federal do Pará

Doutor em Educação pela PUC/SP e Professor Titular na Universidade Federal do Pará.

Jamylle Maia, Universidade Federal do Pará

Mestranda em Educação Básica no PPEB/UFPA vinculado à Universidade Federal do Pará.

 

Vivian da Silva Lobato, Universidade Federal do Pará

Doutora em Educação: Psicologia da Educação pela PUC/SP e Professora Titular na Universidade Federal do Pará.

Published

2023-04-29

How to Cite

Miranda, J. I., Reschke, M., Damasceno, A., Maia, J., & Lobato, V. da S. (2023). CHILDREN’S EDUCATION FROM A HISTORICAL RETROSPECTIVE. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 9(4), 654–677. https://doi.org/10.51891/rease.v9i4.9248