VIA TRANSBRASÍLIA: A PATH TO A MORE INCLUSIVE AND SUSTAINABLE CITY? A STUDY ON THE IMPLEMENTATION OF DOTS PROJECT IN THE FUTURE VIA TRANSBRASÍLIA

Authors

  • Amanda Karen Macedo Xavier Universidade de Brasília - UnB
  • Bruna da Cunha Kronenberger Universidade de Brasília - UnB

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v9i3.9013

Keywords:

Transit-Oriented Development. Via TransBrasília. Urban Vitality. Active Transport. Mixed Land Use.

Abstract

Twentieth-century highway urbanism increased physical and social distances in cities and aggravated environmental problems. Brasília, a field of experimentation in modern urbanism, was not left out of this scenario and currently suffers from sprawl, Via TransBrasília appears to connect the Administrative Regions of the southern axis to each other and to the center of the capital. This article proposes an investigative and evaluative study of the potential application of Transit-Oriented Development (TOD) in the future design of the road, based on the Urban Guidelines of Via TransBrasília (DIUR 03/2018) and analyzed in two stages: “8 Principles of a DOTS project: does Via TransBrasília fit these requirements?” and “Steps for implementing DOTS policies and projects”.

Author Biographies

Amanda Karen Macedo Xavier, Universidade de Brasília - UnB

Arquiteta e Urbanista pela Universidade de Brasília - UnB Pós-graduação em Arquitetura e Patrimônio - Faculdade Nova Iguaçu Pós-Graduação em Design de Interiores - Faculdade Anhanguera

Bruna da Cunha Kronenberger, Universidade de Brasília - UnB

Arquiteta e Urbanista pela Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de Brasília (FAU/UnB). Doutora em Planejamento Urbano e Regional pela Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da FAU/UnB (PPG/FAU/UnB). Mestre em Arquitetura e Urbanismo pela Universidade Federal de Santa Catarina (PósARQ/UFSC). Especialista em Geoprocessamento Ambiental pelo Instituto de Geociências da UnB (IG/UnB). Integra o Grupo de Pesquisa Dimensões Morfológicas do Processo de Urbanização (DIMPU; Coord. Prof. Dr. Frederico de Holanda) e o Centro de Estudos de Espaços Públicos (Coord. Profa. Dra. Gabriela Tenorio). Atuou na Secretaria de Estado de Gestão do Território e Habitação (SEGETH) como Arquiteta e Urbanista na Diretoria de Diretrizes Urbanísticas (DIRUR), da Coordenação de Instrumentos de Apoio a Gestão, Auditoria e Controle (COINST), da Subsecretaria de Gestão Urbana (SUGEST). 

Published

2023-04-04

How to Cite

Xavier, A. K. M. ., & Kronenberger, B. da C. . (2023). VIA TRANSBRASÍLIA: A PATH TO A MORE INCLUSIVE AND SUSTAINABLE CITY? A STUDY ON THE IMPLEMENTATION OF DOTS PROJECT IN THE FUTURE VIA TRANSBRASÍLIA. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 9(3), 1785–1807. https://doi.org/10.51891/rease.v9i3.9013