ACTIVE METHODOLOGIES: THE IMPORTANCE OF INSERTING NEW PEDAGOGICAL PRACTICES IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS IN THE EARLY YEARS

Authors

  • Ijosiel Mendes FUTURA- GRUPO EDUCACIONAL FAVENI
  • Ana Caroline Finoti FUTURA- GRUPO EDUCACIONAL FAVENI
  • Tais Souza Costa FUTURA- GRUPO EDUCACIONAL FAVENI
  • Elimeire Alves de Oliveira FUTURA- GRUPO EDUCACIONAL FAVENI
  • Amanda da Silva Cuim FUTURA- GRUPO EDUCACIONAL FAVENI
  • Melka Carolina Catellan Faria FUTURA- GRUPO EDUCACIONAL FAVENI

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v9i1.8166

Keywords:

Active methodology. Protagonism. Learning.

Abstract

The conception of traditionalism in education took place over the years due to the teaching method in which the teacher is placed at the center of the entire educational process and knowledge is passed on as absolute truths, not giving students the opportunity to question or present their opinions. doubts, that is, a process of repetition, mechanized and lifeless. This article aims to analyze the importance of using active methodologies in the teaching and learning process in Elementary School Early Years. Regarding the methods, several texts from books and articles found in virtual sources were used to contribute to the discussions on the topic addressed and to get even closer to the subject under discussion. The active methodology came with a proposal to make the classes more dynamic, contextualized and at the same time fun, through activities that use mechanisms different from the traditional method, such as putting the class to work in groups to solve a problem of reality of the students, sitting in a circle to present and discuss different strategies presented by the class, games to develop knowledge, in addition to useful technologies in the daily life of a classroom. In this perspective, the teacher becomes a mediator in the classroom and gives the student the possibility to build his own knowledge autonomously, develop creativity, confidence, empathy with his classmate and the teacher, in addition to the feeling of belonging and responsibility.

Author Biographies

Ijosiel Mendes, FUTURA- GRUPO EDUCACIONAL FAVENI

Docente nos Cursos de Administração e Pedagogia da Faculdade FUTURA- GRUPO EDUCACIONAL FAVENI. Graduado em Matemática, (UNIFEV), Especialista em Matemática (UNICAMP), Especialista em Matemática no Ensino Médio (UFSCAR), Mestre em Matemática (UNESP). Professor da Rede Pública do Estado de São Paulo

Ana Caroline Finoti, FUTURA- GRUPO EDUCACIONAL FAVENI

Graduada em Pedagogia pela Faculdade FUTURA- GRUPO EDUCACIONAL FAVENI

Tais Souza Costa, FUTURA- GRUPO EDUCACIONAL FAVENI

Graduada em Pedagogia pela Faculdade FUTURA- GRUPO EDUCACIONAL FAVENI

Elimeire Alves de Oliveira, FUTURA- GRUPO EDUCACIONAL FAVENI

Docente e Coordenadora do Curso de Pedagogia na Faculdade FUTURA- GRUPO EDUCACIONAL FAVENI. Graduada em Direito (UNIFEV). Graduada em Pedagogia (Faculdade de Antônio Augusto Reis Neves). Graduada em Letras (UNIFEV) Especialista em Gestão Escolar (UNICAMP). Mestre em Ensino e Processos Formativos (UNESP). 

Amanda da Silva Cuim, FUTURA- GRUPO EDUCACIONAL FAVENI

Docente no Curso de Pedagogia na Faculdade FUTURA- GRUPO EDUCACIONAL FAVENI. Graduada em Pedagogia (Centro Universitário de Votuporanga). Mestre pelo Programa de Pós-graduação em Ensinos e Processos formativos (UNESP). Professora de Educação Básica na rede Municipal de Votuporanga-SP.

Melka Carolina Catellan Faria, FUTURA- GRUPO EDUCACIONAL FAVENI

Docente nos Cursos de Administração e Pedagogia da Faculdade e Docente e Coordenadora dos Estágios da Faculdade FUTURA- GRUPO EDUCACIONAL FAVENI. Professora da Rede Pública do Estado de São Paulo   FUTURA- GRUPO EDUCACIONAL FAVENI Graduada em Matemática (UNESP). Graduada em Pedagogia (CESC) Mestre em Matemática (UNESP). 

Published

2023-01-31

How to Cite

Mendes, I. ., Finoti, A. C. ., Costa, T. S. ., Oliveira, E. A. de ., Cuim, A. da S. ., & Faria, M. C. C. . (2023). ACTIVE METHODOLOGIES: THE IMPORTANCE OF INSERTING NEW PEDAGOGICAL PRACTICES IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS IN THE EARLY YEARS. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 9(1), 270–291. https://doi.org/10.51891/rease.v9i1.8166