POTENTIAL OF QR CODES IN EDUCATION: RESEARCH WITH BASIC EDUCATION TEACHERS

Authors

  • Manoel Salvino de Lima Netto Universidade Federal de Mato Grosso
  • Miguel Jorge Neto Universidade Federal de Mato Grosso

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v8i7.6361

Keywords:

QR codes. Teacher training. Innovative Technologies.

Abstract

It has become popular in recent years in dissemination and communication actions, in an attempt to connect the physical world to the digital world, QR Codes prove to be effective in the interactive promotion of brands and products to users of mobile devices. This work aimed to evaluate the possible pedagogical applications of QR Codes through a proposal for the elaboration of personalized QR Codes and the investigation of the potential of applicability with teachers working in Basic Education. The results suggest that, in the teachers' perception, the production of QR Codes is accessible and practicable, and can increase student motivation and engagement. The introduction of QR Codes in the classroom has the potential to contribute to the teaching-learning processes and promote meaningful learning, regardless of the area or curricular component. The work therefore contributed to understanding the potential for using this technology within the reality of working teachers and paves the way for the study of pedagogical training for the use of QR Codes. Future works should also propose the investigation of the students' reality and their interest in the applicability of this technology in the classroom.

Author Biographies

Manoel Salvino de Lima Netto, Universidade Federal de Mato Grosso

Licenciado em Física pela Universidade Federal de Mato Grosso. E-mail: manoel@fisica.ufmt.br.

Miguel Jorge Neto, Universidade Federal de Mato Grosso

Licenciatura Plena em Física pela Universidade Federal de Mato Grosso, mestrado em Física Ambiental pela Universidade Federal de Mato Grosso, e doutorado em Física Ambiental pela Universidade Federal de Mato Grosso Foi Coordenador de Ensino de Graduação do curso de Física – Licenciatura, Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal de Mato Grosso e Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais - PPGECN. Tem experiência na área de Física, com ênfase em Ensino de Física, atuando principalmente nos seguintes temas: Ciências Naturais, Teoria da Complexidade, Física Ambiental, Ensino de Física na Educação Básica, Formação de Professores e Tecnologias de Informação e Comunicação. E-mail: mjoe3br@gmail.com.

Published

2022-07-30

How to Cite

Lima Netto, M. S. de ., & Jorge Neto, M. . (2022). POTENTIAL OF QR CODES IN EDUCATION: RESEARCH WITH BASIC EDUCATION TEACHERS . Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 8(7), 434–444. https://doi.org/10.51891/rease.v8i7.6361