A LOOK AT THE PRACTICE OF SUPPORT PROFESSIONALS FOR STUDENTS WITH AUTIST SPECTRUM DISORDER (ASD) IN THE MUNICIPAL EDUCATION NETWORK IN ALTAMIRA – PARÁ

Authors

  • Antônio dos Santos Leonel UNIFAP
  • Ronaldo dos Santos Leonel UEPA
  • Joab Marques da Costa Instituto Federal de Ciências e tecnologias do Pará–IFPA
  • Maxilene Ferreira Sales Universidade Federal do Pará
  • Aldemberg Meireles Soares da Silva FACINTER
  • Raquel Damares Machado Meireles da Silva UFPA

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v8i5.5511

Keywords:

Education. Autism. Resume. Basic education. Altamira.

Abstract

The work: “A look at the practice of professionals supporting students with autism in the municipal school system in Altamira Pará”, is linked to the Curriculum and Management of the Basic School research line and seeks to discuss the pedagogical practice of these students. professionals to students with ASD. In this research we call support professionals (hereinafter PA) the subjects who help students with disabilities and in the case of the argument presented here focusing on students with autism spectrum disorder ASD in the various activities developed at school, inside and outside the regular classroom. Studying a look at the practice of support professionals (PA) for students with autism contributes to expanding knowledge in the area, transporting us to the perspective of school inclusion. In this horizon, the theme reaffirms the need for everyone to understand and accept human diversity, and to be able to contribute to the construction of a just and egalitarian society. The central focus of this study is to explore the extent to which the politeness of autistic children is something that includes many social, visual, behavioral and routine skills. Evidencing what would be the fundamental strategies for the autistic child to grow cognitively and socially, in addition to increasing the psychological well-being of the child and the family.

Author Biographies

Antônio dos Santos Leonel, UNIFAP

Professor do magistério superior, colegiado Letras/Francês- UNIFAP. Doutorando em Ciências da Educacion -UNADES. Mestre em Ciências da Educacion - UNADES. Especialista em linguística aplicada – FTA e Graduado em Letras/português – UVA Macapá/Amapá. E-mail: leonel.lima_filho@hotmail.com. Lattes: http://lattes.cnpq.br/7835748549798398.

Ronaldo dos Santos Leonel, UEPA

Mestrando em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia –UEPA, e Graduado em Biologia-UVA, e Educação do Campo com Habilitação em Ciências da Natureza e Matemática - IFPA/CAMPUS Altamira, Pós-Graduado em Educação Especial FAVINE, e Gestão Escolar UNINTER. Professor Efetivo da educação básica no Município de Altamira, E-mail: ronaldoleonelatm@gmail.com. Lattes: http://lattes.cnpq.br/6105638621607429.

Joab Marques da Costa, Instituto Federal de Ciências e tecnologias do Pará–IFPA

Graduado em educação do Campo com Habilitação em Ciências Sociais e Humanas pelo Instituto Federal de Ciências e tecnologias do Pará–IFPA, É professor da educação básica no Município de Altamira/Pará, E-mail: joabmax530@gmail.com. lattes: http://lattes.cnpq.br/9196660186320348

Maxilene Ferreira Sales, Universidade Federal do Pará

Formada em Letras pela Universidade Federal do Pará. Especialista em Estudos Linguísticos e Análise Literária / FAPAF. Licenciada em Pedagogia (Faculdade Intervale) Especialista em Gestão e Coordenação. Pedagógica (Faculdade Intervale) Prof.ª de Língua Portuguesa dos anos finais do Município de Altamira. E-mail:maxilene1@hotmail.com. Lattes: http://lattes.cnpq.br/200718433014125585.5273

Aldemberg Meireles Soares da Silva, FACINTER

Pós-Graduado em Metodologia do Ensino de História e Geografia FACINTER, Graduado em Licenciatura Plena em Pedagogia UFPA, Professor Efetivo da Educação Geral no Município de Altamira-PA, E-mail: aldembergmss@hotmail.com.

Raquel Damares Machado Meireles da Silva, UFPA

Pós-Graduada em Matemática do Ensino Básico UFPA, Graduada em Licenciatura Plena em Matemática UFPA, Professora efetiva da Rede Estadual de Ensino do Estado do Pará. E-mail: raquel.da.mares@hotmail.com.

 

 

Published

2022-05-31

How to Cite

Leonel, A. dos S. ., Leonel, R. dos S. ., Costa, J. M. da ., Sales, M. F. ., Silva, A. M. S. da ., & Silva, R. D. M. M. da . (2022). A LOOK AT THE PRACTICE OF SUPPORT PROFESSIONALS FOR STUDENTS WITH AUTIST SPECTRUM DISORDER (ASD) IN THE MUNICIPAL EDUCATION NETWORK IN ALTAMIRA – PARÁ. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 8(5), 552–566. https://doi.org/10.51891/rease.v8i5.5511