THE USE OF GAMES IN THE LITERACY PROCESS

Authors

  • Joana Alves Pereira Lima Instituto Cuiabano de Educação
  • Marta Alves Pereira Soares Universidade Cândido Mendes do Rio de Janeiro
  • Rosinei Pereira da Silva Universidade Federal de Mato Grosso
  • Tânia de Carvalho Pereira Faculdades Integradas São Camilo

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v8i2.4243

Keywords:

Literacy. Previous knowledge. Game.

Abstract

This article aims to reinforce knowledge about the levels of writing and reading described by Emília Ferreiro and Ana Teberosky, covered by the child until reaching literacy, making a reflection on how games can contribute to advances in the learning process. literacy. From a bibliographic review, we went through the teaching-learning over time, passing through the booklets that gave way to new methodologies that aimed to value the social context in which the student was inserted and in contact with the literate world, respecting knowledge information about writing and reading, emphasizing the value of this knowledge in the literacy process at school. At the end of the discussion, we demonstrate that currently, one of the most favorable pedagogical resources used to help the literacy process are games, which must be planned and used with clear and precise objectives, outlined by the teacher, to ensure the advancement of each child. , at each writing level and consolidate your learning so that it is meaningful.

Author Biographies

Joana Alves Pereira Lima, Instituto Cuiabano de Educação

Especialista em Psicopedagogia pelo Instituto Cuiabano de Educação (ICE) em Cuiabá - MT, graduada em Pedagogia pelo UNIVAG- Centro Universitário de Várzea Grande e formada pelo curso do Magistério. E-mail: joanazil38@gmail.com.

Marta Alves Pereira Soares, Universidade Cândido Mendes do Rio de Janeiro

Especialista em Psicopedagogia pela Universidade Cândido Mendes do Rio de Janeiro. Graduada em Licenciatura Plena em Geografia pelo UNIVAG- Centro Universitário de Várzea Grande e formada pelo curso do Magistério. 

Rosinei Pereira da Silva, Universidade Federal de Mato Grosso

Especialista em Psicopedagogia e graduada pela Universidade Federal de Mato Grosso -UFMT. 

Tânia de Carvalho Pereira, Faculdades Integradas São Camilo

Especialista em Educação Infantil e Coordenação Pedagógica pela UFMT, em Didática Geral pela Universidade de Educação de Assis e em Lato Sensu em Saúde Pública pela Faculdades Integradas São Camilo. Licenciatura Plena em Pedagogia pela UFMT. 

Published

2022-02-28

How to Cite

Lima, J. A. P. ., Soares, M. A. P. ., Silva, R. P. da ., & Pereira, T. de C. . (2022). THE USE OF GAMES IN THE LITERACY PROCESS. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 8(2), 872–880. https://doi.org/10.51891/rease.v8i2.4243