THE ROLE OF PUBLIC CONSULTATIONS IN THE MANAGEMENT OF ENVIRONMENTAL RISKS: A LOOK AT OIL AND GAS PROJECTS IN MOZAMBIQUE

Authors

  • Manuel Pastor Francisco Conjo Universidade Federal de Viçosa Minas Gerais
  • Ajosia da Lídia Basílio Muipela António Universidade Pedagógica de Maputo- Moçambique
  • Arlene Atija de Fátima Cebola Lucas Momade Universidade Pedagógica de Maputo- Moçambique
  • Hortência Luísa Tole Tambo Foquiço Universidade Pedagógica de Maputo- Moçambique
  • Neci da Conceição Nunes Gimo Universidade Pedagógica de Maputo- Moçambique

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v8i2.4119

Keywords:

Risk Management. Oil and Gas. Public Consultations.

Abstract

The oil and gas industry develop a very complex activity, which in order to reach its final product, several risks are generated, among them, environmental risks. The present work presents a reflection on risk communication through public consultations for the management of environmental risks, with a particular focus on oil and gas projects in Mozambique. The present study was carried out through a review of the existing literature on this topic, and the results revealed that public consultations play a fundamental role in risk management, since risk communication, through public consultations, is reinforced public participation in decision-making processes, contributing to the transparency of processes and the open reception of public opinions, fundamental aspects for risk management through the involvement of all stakeholders. But in order for public consultations to be effective, they must be structured for specific target groups and specific themes, according to the complexity of the project, and for this reason it is recommended the elaboration of legal instruments that guide the processes of specific public consultations for oil and gas projects. offshore (at sea) and onshore (on land) gas.

 

Author Biographies

Manuel Pastor Francisco Conjo, Universidade Federal de Viçosa Minas Gerais

Doutorando em Ciência Florestal pela Universidade Federal de Viçosa Minas Gerais – Brasil. Mestrado em Gestão Ambiental pela Universidade Pedagógica de Maputo – Moçambique. Bacharel e Licenciado em Ensino de Geografia pela Universidade Pedagógica de Maputo – Moçambique. Técnico Superior em Higiene e Segurança no Trabalho e Meio Ambiente pela Ensine Moçambique.   E-mail: m.conjo@hotmail.com.

Ajosia da Lídia Basílio Muipela António, Universidade Pedagógica de Maputo- Moçambique

Mestranda em Gestão Ambiental na Faculdade de Ciências da Terra e Ambiente, Universidade Pedagógica de Maputo. Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Lúrio. Email: amuipela@gmail.com.

Arlene Atija de Fátima Cebola Lucas Momade, Universidade Pedagógica de Maputo- Moçambique

Mestranda em Gestão Ambiental na Faculdade de Ciências da Terra e Ambiente, Universidade Pedagógica de Maputo. Licenciada em Geografia pela Universidade Eduardo Mondlane. Email: arlenemomade08@gmail.com.

Hortência Luísa Tole Tambo Foquiço , Universidade Pedagógica de Maputo- Moçambique

Mestranda em Gestão Ambiental na Faculdade de Ciências da Terra e Ambiente, Universidade Pedagógica de Maputo. Profissional de segurança no trabalho, ambiente e qualidade. Consultora e auditoria ambiental, certificação pelo Ministério da Terra e Ambiente. Bacharel e Licenciada em Gestão ambiental, Planificação e Desenvolvimento Comunitário pela Universidade Pedagógica Delegação da Beira, actual Universidade Licungo. Email: hortambo@gmail.com.

Neci da Conceição Nunes Gimo, Universidade Pedagógica de Maputo- Moçambique

Mestranda em Gestão Ambiental na Faculdade de Ciências da Terra e Ambiente, Universidade Pedagógica de Maputo. Bacharel e Licenciada em Ensino de Geografia pela Universidade Pedagógica de Maputo. Email: necicgimo@gmail.com.

Published

2021-02-28

How to Cite

Conjo, M. P. F. ., António, A. da L. B. M. ., Momade, A. A. de F. C. L. ., Foquiço , H. L. T. T. ., & Gimo, N. da C. N. . (2021). THE ROLE OF PUBLIC CONSULTATIONS IN THE MANAGEMENT OF ENVIRONMENTAL RISKS: A LOOK AT OIL AND GAS PROJECTS IN MOZAMBIQUE. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 8(2), 74–93. https://doi.org/10.51891/rease.v8i2.4119