O BULLYING NAS SÉRIES INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL

Authors

  • Darley Kury Marques de Amorim Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
  • Deysiane Silva da Luz Oliveira Universitário de Várzea Grande
  • Marelucia Rodrigues de Amorim Universidade Estadual do Tocantins
  • Mayara Almeida Gomes Universidade de Cuiabá
  • Sandra Gusmão de Almeida Universitário de Várzea Grande

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i9.2583

Keywords:

Bullying. Institutional and Social Violence. Aggression. Aggressor.

Abstract

The concept of Bullying ranges from giving nicknames, making fun, scorning childish teasing, to the most violent forms of physical or mental aggression. Bullying is the phenomenon through which a child or adolescent is systematically placed in front of various aggressive actions (directly or indirectly), which happen without visible motivation, but intentionally, practiced by one or more aggressor(s) ). It is an action performed in a group with the characteristic of unbalancing power and lack of reciprocity; where, the victim has no mechanism to prevent and/or escape the aggression. What essentially characterizes this aggression from others is the repetition, systematization and intention of causing harm to someone who is normally understood to have more fragility, making it difficult to get their defense or even to reverse this fact. Bullying is a danger, an institutional and social violence, as well as for individual anti-social behavior meaning a way to assert the power that is established through aggression.

Author Biographies

Darley Kury Marques de Amorim, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Graduada em Pedagogia pela Fundação Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - FUFMS, Especialista  em Educação Infantil e Alfabetização pelo Instituto Cuiabano de Educação – ICE.

Deysiane Silva da Luz Oliveira, Universitário de Várzea Grande

Graduada em Pedagogia pelo Centro Universitário de Várzea Grande — UNIVAG.

Marelucia Rodrigues de Amorim, Universidade Estadual do Tocantins

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Tocantins -  UNITINS,  Especialista em Atendimento Educacional Especializado pela  Fundaçao Universitária Iberoamericana  - FUNIBER.

Mayara Almeida Gomes, Universidade de Cuiabá

Graduada em Pedagogia pela Universidade de Cuiabá — UNIC. Especialista em Educação Infantil e Alfabetização pela Faculdade Afirmativo.

Sandra Gusmão de Almeida, Universitário de Várzea Grande

Graduada em Pedagogia pelo Centro Universitário de Várzea Grande – UNIVAG, Especialista em Gestão e Segurança Pública pela Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT.

Published

2021-10-27

How to Cite

Amorim, D. K. M. de ., Oliveira, D. S. da L. ., Amorim, M. R. de ., Gomes, M. A. ., & Almeida, S. G. de . (2021). O BULLYING NAS SÉRIES INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(9), 1481–1491. https://doi.org/10.51891/rease.v7i9.2583