THE ROLE OF THE NURSE IN PAIN CONTROL AND MANAGEMENT IN ONCOLOGY PATIENTS

Authors

  • Kevin de Souza Santos Fonseca Universidade Iguaçu
  • Samara Avelar Gomes dos Santos Universidade Iguaçu
  • Wanderson Alves Ribeiro Universidade Iguaçu
  • Fernanda Cardoso Corrêa Póvoa Universidade Iguaçu
  • Fernando Salgado do Amaral Universidade Iguaçu

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v3i02.22629

Keywords:

Nursing 1. Oncology 2. Pain 3.

Abstract

This study aimed to analyze the nurse’s role in pain control and symptom management in cancer patients, considering pharmacological and non-pharmacological interventions as well as the challenges faced in clinical practice. It is a qualitative, exploratory, non-systematic literature review carried out using SciELO, BVS, the Ministry of Health, and Google Scholar databases. Of the 69 initially identified articles, 23 met the inclusion criteria, covering publications from 2018 to 2025 that addressed the nursing role in cancer-related pain. The findings demonstrated that cancer pain is a multidimensional phenomenon involving physical, emotional, social, and spiritual aspects, requiring nurses to adopt sensitive, humanized, and evidence-based approaches. Continuous pain assessment using validated scales proved essential for effective management, allowing identification of intensity, characteristics, and functional impact. Non-pharmacological interventions such as acupuncture, massage, relaxation techniques, breathing exercises, and integrative therapies showed complementary effectiveness, reducing anxiety and improving comfort and quality of life. Health education, active listening, and therapeutic bonding strengthened patient and family coping. Major challenges included limited continuing education, work overload, insufficient communication among team members, and absence of standardized protocols, which compromise care quality. The study concludes that nurses play a fundamental role in promoting comprehensive and compassionate care, being essential for pain control and the physical and emotional well-being of cancer patients. Strengthening continuing education, interdisciplinary work, and integrative practices is crucial to improve pain management effectiveness and enhance oncology care standards.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Kevin de Souza Santos Fonseca , Universidade Iguaçu

Acadêmico do curso de graduação de Enfermagem, Universidade Iguaçu (UNIG).

Samara Avelar Gomes dos Santos, Universidade Iguaçu

Acadêmico do curso de graduação em Enfermagem da Universidade Iguaçu (UNIG

Wanderson Alves Ribeiro, Universidade Iguaçu

Enfermeiro. Mestre, Doutor e Pós-Doutor em Ciências do Cuidado em Saúde pela Escola de Enfermagem Aurora de Afonso Costa da Universidade Federal Fluminense (EEAAC/UFF). Docente do curso de Graduação em Enfermagem. Professor dos cursos de Pós-Graduação Lato Sensu em Enfermagem em Neonatologia e Pediatria; Enfermagem em Obstetrícia; Enfermagem em Emergência e Terapia Intensiva; Fisioterapia em Terapia Intensiva; e Fisioterapia em Neonatologia e Pediatria. Docente do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Vigilância em Saúde da Universidade Iguaçu (UNIG). 

Fernanda Cardoso Corrêa Póvoa, Universidade Iguaçu

Enfermeira Especialista em Saúde da família; especialista em Administração Hospitalar; Especialista em Docência do ensino superior; Especialista em Sexualidade Humana; Mestre em Educação pela UFF; Doutoranda em Ensino das ciências e tecnologia pelo CEFET-RJ; Professora de Enfermagem – UNIG. 

Fernando Salgado do Amaral, Universidade Iguaçu

Enfermeiro Especialista em Enfermagem em Terapia Intensiva, Hemoterapia, Hematologia e Banco de Sangue, Enfermagem em Oncologia; Mestre em Ensino de Ciências da Saúde e meio ambiente; Professor Assistente de Enfermagem – UNIG. 

Published

2025-12-15

How to Cite

Fonseca , K. de S. S., Santos, S. A. G. dos, Ribeiro, W. A., Póvoa, F. C. C., & Amaral, F. S. do. (2025). THE ROLE OF THE NURSE IN PAIN CONTROL AND MANAGEMENT IN ONCOLOGY PATIENTS . Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 3(02), 140–159. https://doi.org/10.51891/rease.v3i02.22629