THE LATE DIAGNOSIS OF AUTISTIC SPECTRUM DISORDER IN ADULT LIFE: AN INTEGRATIVE REVIEW

Authors

  • Lilian Regina dos Santos
  • Maristela Marques Universidade de Santo Amaro
  • Paula Oliveira Silva FCMSC
  • Silvia Helena Modenesi Pucci UNIFESP

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i12.17401

Keywords:

Autism spectrum disorder. Late diagnosis. Adult.

Abstract

Autism Spectrum Disorder (ASD) is considered a neurodevelopmental condition that affects individuals in diverse ways, including social communication, restricted interests and inflexibility. Its characteristics persist throughout life. This makes it possible to identify them in early childhood. However, due to the heterogeneity of the disorder, the diagnosis may only occur in dulthood. This article aimed to review studies on the assessment and diagnosis process of ASD in adulthood. The methodology used was the Integrative Review, using the PubMed and VHL-health databases. The inclusion criteria those not articles published from 2019 onwards, and the exclusion criteria excluded those not corresponding to the proposed life stage. Six articles were selected that analyzed the main instruments used to screen for ASD in adults, with the ADOS-2 (module 4) and the ADI-R being considered the “gold standard”, and the AQ and the RAADS as important screening tools. The study concluded that the diagnosis of ASD relies predominantly on clinical evaluation, with screening instruments serving complementary tools and used when necessary to confirm the findings obtained in initial observations and interviews.

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Author Biographies

Lilian Regina dos Santos

Graduanda em Psicologia pela Universidade Santo Amaro.  CV lattes: http://lattes.cnpq.br/9536675194050884.

Maristela Marques, Universidade de Santo Amaro

Graduanda em Psicologia pela Universidade Santo Amaro.   CV lattes: http://lattes.cnpq.br/3518746864780041. 

Paula Oliveira Silva, FCMSC

Mestre em Ciências da Saúde pela FCMSC-SP (2016), formação em terapia com enfoque na sexualidade pelo INPASEX e em Terapia do Esquema pela Wainer (2018). Instrutora de Mindfulness pelo IPQ-HCFMUSP em 2020. Psicóloga clínica (UNISA  2004), certificada  pela Federação Brasileira de Terapia cognitivo (FBTC) em 2024, com 19 anos de experiência atuando principalmente em saúde mental, sexualidade, adolescência e adultos. Docente de Psicologia na Universidade Santo Amaro / UNISA, em diversas disciplinas, Docente Convidada do Curso de Pós-Graduação em Terapia Cognitiva Comportamental com Ênfase na Saúde e na Saúde Mental - Faculdade de Ciências Médicas Santa Casa de São Paulo. CV lattes: https://lattes.cnpq.br/5285018332959167.

Silvia Helena Modenesi Pucci, UNIFESP

Doutora em Psicologia da Saúde pela Universidade do Minho, UMINHO - Portugal (com revalidação pela Universidade de Campinas / UNICAMP, setor Medicina - Brasil). Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Psiquiatria e Psicologia Médica UNIFESP. Especialista em Psico-Oncologia pelo Hospital do Câncer/ SP, Especialista em Dependência Química (Universidade Federal de São Paulo/UNIFESP) e, Especialista em Promoção e Prevenção à Saúde em Álcool, Tabaco e Outras Drogas (UNIFESP). Supervisora, Docente e Orientadora do curso de Psicologia na Universidade Santo Amaro / UNISA - Brasil; Membro do Programa de Apoio Psicológico da UNISA (PAPU), Coordenadora do Programa de Saúde Mental Unisa (PSMU) e Membro do Comitê de Ética Institucional. Supervisora e Docente Convidada do Curso de Pós-Graduação em Terapia Cognitiva Comportamental com Ênfase na Saúde da Faculdade de Ciências Médicas Santa Casa de São Paulo. Revisora de artigos Nacionais e Internacionais. CV lattes: http://lattes.cnoq.br/0913875901013757.

Published

2024-12-10

How to Cite

Santos, L. R. dos, Marques, M., Silva, P. O., & Pucci, S. H. M. (2024). THE LATE DIAGNOSIS OF AUTISTIC SPECTRUM DISORDER IN ADULT LIFE: AN INTEGRATIVE REVIEW. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(12), 2235–2251. https://doi.org/10.51891/rease.v10i12.17401