AWAKENING THE HEALTHY ASPECTS OF THE FEMALE PSYCHE THROUGH THE INITIATION STEPS PROPOSED IN THE VASALISA TALE IN “WOMEN WHO RUN WITH THE WOLVES”

Authors

  • Marcia Corralero Rosa Rodrigues Universidade Santo Amaro-UNISA
  • Roseli Aparecida Monaco Universidade Santo Amaro-UNISA

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i7.14989

Keywords:

Individuation. Wild Woman Archetype. Initiation. Analytical Psychology. Ego-Self Integration.

Abstract

This article aims to analyze the concept of individuation proposed by Carl Gustav Jung, through the short story Vasalisa, from the work Women who run with the wolves, in which the female psyche (inserted in a patriarchal culture), has the possibility of traveling an initiation journey with the purpose of awakening the “Wild Woman Archetype” which represents the “Ego-Self” integration whose characteristics are creativity, spontaneity and freedom of being in the world. It is concluded that diving into the depths (unconscious), internalizing, seeking, and producing the necessary insights is creating an ego/self-internalization movement, giving rise to the intuitive self and, thus, strengthening confidence for a new way of being and being in the world.

Author Biographies

Marcia Corralero Rosa Rodrigues, Universidade Santo Amaro-UNISA

Graduada em Psicologia pela Universidade Santo Amaro (UNISA), Graduada em Pedagogia pela Universidade São Marcos, Graduada em Comunicação, com habilitação em Relações Públicas pela Universidade Anhembi Morumbi, pós-graduada em Psicologia Analítica Junguiana pela USCS, pós-graduada em Intervenção ABA para Autismo e Deficiência Intelectual pelo CBI of Miami, pós-graduanda em Psicanálise Winnicottiana pela Faculdade Unyleya. Já atuou como professora na rede pública (Estado) e diretora na Escola Batista (escola de Educação Infantil). Atualmente, atua como psicóloga, Responsável Técnica e sócia na clínica Centro Psicopedagógico Maristela Corralero Ltda. Interessa-se por Psicologia Analítica Junguiana e o uso do "fazer artístico" no processo psicoterapêutico. 

Roseli Aparecida Monaco, Universidade Santo Amaro-UNISA

Mestre na área de Educação, Arte e História da Cultura na Universidade Presbiteriana Mackenzie. Possui Master em Tecnologia da Educação pela American Intercontinental University, Pós-graduação em Psicopedagogia pela PUC/SP, especialização em Vincularidade de Casal e Família na Sociedade Brasileira de Psicanálise de São Paulo e graduação em Psicologia pela Universidade de Santo Amaro. É professora e Supervisora de estágios do curso de Psicologia da Universidade Santo Amaro (UNISA). Tem experiência nas áreas de Educação e Psicologia, com ênfase em psicologia da educação e do desenvolvimento, psicanálise, lúdico na Educação, educação a distância, atuando nos seguintes temas: psicanálise, psicologia e Educação, avaliação psicológica, formação de professores presencial e a distância. Foi educadora do Laboratório de Brinquedos e Materiais Pedagógicos da Faculdade de Educação da USP (FEUSP). Foi professora do curso de Pedagogia e Psicopedagogia da Faculdade Paschoal Dantas. É psicóloga clínica e Psicopedagoga.

Published

2024-07-25

How to Cite

Rodrigues, M. C. R., & Monaco, R. A. (2024). AWAKENING THE HEALTHY ASPECTS OF THE FEMALE PSYCHE THROUGH THE INITIATION STEPS PROPOSED IN THE VASALISA TALE IN “WOMEN WHO RUN WITH THE WOLVES”. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(7), 2877–2890. https://doi.org/10.51891/rease.v10i7.14989