IMPACT OF THE EXACERBATED USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES ON CHILD AND ADOLESCENT MENTAL HEALTH

Authors

  • Luiz Cláudio Félix Pereira de Souza Universidade Federal do Pará
  • Alessandra Honorato Aguiar Fundación H. A. Barceló
  • Bárbara Bianca Pereira Rocha Universidade de Rio Verde
  • Brenda Martins Nunes Centro Universitário de Valença
  • Calliza Capellato Rodrigues Universidade Anhembi Morumbi
  • Letícia Silva Victor UNIEVA
  • Lucas do Nascimento Lima Universidade do Estado do Amazonas
  • Luís Ricardo Saldanha de Oliveira Universidade de Rio Verde
  • Mariana Costa Miranda Universidade Federal de Goías
  • Marianna de Moura Ibiapina Centro Universitário de Várzea Grande
  • Thiago Jacobi Pacheco Universidad Central del Paraguay
  • Leonardo Malheiros Correa Costa Martins Universidade de Cuiabá – UNIC

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i7.14937

Keywords:

Digital technologies. mental health. Children. Teenagers.

Abstract

Objective: To determine the effects of the excessive use of digital technologies on the mental health of children and adolescents. Methods: Systematic review of the literature, of a qualitative nature, carried out in July 2024, using the MEDLINE and EMBASE databases through the combination of DeCS/MeSH descriptors and the Boolean operators “and” and “or” represented below: (((child) OR (adolescent)) AND (digital technology)) AND (mental health). Results and Discussion: After the steps described in the methodology were carried out, 10 articles were chosen from the targeted search in the databases used in this article: MEDLINE and EMBASE. These were listed and critically analyzed in the present study to determine, through this analysis, the impact of the excessive use of digital technologies on the psychological health of children and adolescents. Final Considerations: Excessive use of screens can have a negative impact on the mental health of children and adolescents, especially if it causes damage and impairment to sleep and physical activity.

Author Biographies

Luiz Cláudio Félix Pereira de Souza, Universidade Federal do Pará

Graduado em Medicina. Universidade Federal do Pará (UFPA) - Campus Altamira.

Alessandra Honorato Aguiar, Fundación H. A. Barceló

Graduada em Medicina. Fundación H. A. Barceló, diploma revalidado pela UFG 06/10/2023.

Bárbara Bianca Pereira Rocha, Universidade de Rio Verde

Acadêmica de medicina. UniRv - Universidade de Rio Verde - campus Formosa.

Brenda Martins Nunes, Centro Universitário de Valença

Acadêmica de Medicina. Centro Universitário de Valença – UNIFAA.

Calliza Capellato Rodrigues, Universidade Anhembi Morumbi

UAM - Universidade Anhembi Morumbi - campus Mooca

Letícia Silva Victor, UNIEVA

Centro Universitário Evangélico de Goiás – UNIEVA.

Lucas do Nascimento Lima, Universidade do Estado do Amazonas

Graduado em Medicina - XXIII Turma de Medicina. Universidade do Estado do Amazonas - Escola Superior de Ciências da Saúde.

Luís Ricardo Saldanha de Oliveira, Universidade de Rio Verde

Acadêmico de Medicina. Universidade de Rio Verde - Câmpus Goianésia - GO

Mariana Costa Miranda, Universidade Federal de Goías

Graduada em medicina. Universidade Federal de Goías-UFG.

Marianna de Moura Ibiapina, Centro Universitário de Várzea Grande

Acadêmica de medicina. Centro Universitário de Várzea Grande - UNIVAG.

Thiago Jacobi Pacheco, Universidad Central del Paraguay

Graduado em Medicina. Universidad Central del Paraguay – UCP.

Leonardo Malheiros Correa Costa Martins, Universidade de Cuiabá – UNIC

Acadêmico de medicina. Universidade de Cuiabá – UNIC.

Published

2024-07-31

How to Cite

Souza, L. C. F. P. de, Aguiar, A. H., Rocha, B. B. P., Nunes, B. M., Rodrigues, C. C., Victor, L. S., … Martins, L. M. C. C. (2024). IMPACT OF THE EXACERBATED USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES ON CHILD AND ADOLESCENT MENTAL HEALTH. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(7), 3378–3389. https://doi.org/10.51891/rease.v10i7.14937