TECHNOLOGY, INSTRUCTIONAL DESIGN, AND LIBRAS INTERPRETER IN DEAF INCLUSION: ENHANCING EDUCATIONAL PRACTICES

Authors

  • Erich Teles Bezerra MUST University- USA
  • Isaac Felipe dos Santos Lima Universidade do Estado do Amazonas,Universidade do Estado do Amazonas image/svg+xml
  • Adriana Queli de Freitas Must University- USA
  • Rosana Damacena Must University- Florida-USA
  • Vanderlene Rafael Rosa Cortes Instituto IMPAR
  • Rosimeire Gonçalves Federal University of Goiás image/svg+xml
  • Emanuely Monteiro Celestino Federal University of Acre image/svg+xml
  • Silvana Aparecida Borges Gonçalves Must University- USA
  • Rozangela Schäffer Scabeni Must University- USA
  • Tomé Fernandes Caitano Must University- USA

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i7.14902

Keywords:

Educational inclusion. Technology. Instructional design. Libras interpreters. Deaf students.

Abstract

This study aimed to explore the impact of technology and instructional design on the educational inclusion of deaf students, focusing on the importance of Libras interpreters. Using a qualitative approach, theoretical contributions from Quadros (2004) and Lopes and Santos (2017) on the role of Libras interpreters in educational mediation were reviewed and analyzed. Additionally, the foundational principles of instructional design as described by Reigeluth (1999) and Gagné et al. (1992) were examined, emphasizing their relevance in creating meaningful and adaptive educational experiences. The results underscore that technology, including simultaneous translation applications and multimedia resources such as Libras videos, plays a crucial role in enhancing accessibility and effectiveness of education for deaf students. However, challenges such as inadequate infrastructure and educator resistance to change were identified as significant obstacles. It is concluded that collaboration among educators, educational technologists, and Libras interpreters is essential to promote high-quality inclusive education, ensuring every student's right to equitable learning.

Author Biographies

Erich Teles Bezerra, MUST University- USA

GRaduação em Letras Libras - Bacharelado pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Licenciatura em Letras Libras pelo Centro Universitário ETEP e Pedagogia pelo Centro Universitário Cidade Verde (UniCV). É pós-graduado em Docência do Ensino Superior de Libras pela FACEMINAS e mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação pela MUST University. Atualmente, é docente das disciplinas de Libras e Educação Especial no curso de Licenciatura em Computação na Universidade do Estado do Amazonas (UEA).

Isaac Felipe dos Santos Lima, Universidade do Estado do Amazonas,Universidade do Estado do Amazonas

Graduando em Licenciatura em computação pela UEA-Universidade do Estado do Amazonas. 

Adriana Queli de Freitas, Must University- USA

Graduação. Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Vale do Acaraú (UVA). Especialização. Alfabetização e Letramento pela Faculdade Metropolitana. Mestranda em Tecnologias Emergentes em Educação pela Must University.

Rosana Damacena, Must University- Florida-USA

Graduação em Pedagogia-Unifacs (Salvador-BA), 2014. Especialização em Gestão e Organização da Escola-Unopar(PR), 2018.Especialização em Formação de Professores dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental -Avamec-UnB, 2023, Mestranda em Tecnologias Emergentes em Educação pela Must University- Florida-USA. 

Vanderlene Rafael Rosa Cortes, Instituto IMPAR

Licenciada em Pedagogia pela UEG - Universidade Estadual de Goiás, Especialista em Gestão e Coordenação Pedagógica pela FAVENI, Especialista em Docência do ensino superior - Faculdade Gama Filho, Especialista em Neuropedagogia com ênfase em Psicanálise - Instituto Saber, Especialista em psicopedagogia - Instituto IMPAR. Mestrando em Tecnologias Emergentes na Educação. 

Rosimeire Gonçalves, Federal University of Goiás

Licenciatura Plena Letras - Português/Inglês Mestrado Profissional em História - Universidade Federal de Goiás — Catalão.

Emanuely Monteiro Celestino, Federal University of Acre

Mestrado em Letras — UFAC. 

Silvana Aparecida Borges Gonçalves, Must University- USA

Mestranda pela Must University.

Rozangela Schäffer Scabeni, Must University- USA

Graduada em Pedagogia pela UFMT. Especialização em Educação Infantil pela UFMT. Mestranda em Tecnologias Emergentes em Educação pela Must University. 

Tomé Fernandes Caitano, Must University- USA

Graduado em Letras: Língua Portuguesa e Língua Inglesa pela Universidade Federal do Amazonas- UFAM. Possui pós-graduação na área de Metodologia do Ensino de Língua Portuguesa e Língua Inglesa pela Faculdade Instituto Brasil de Ensino- IBRA. Mestrando em Tecnologias Emergentes em Educação pela Must University. Atua como Professor e Coordenador da Base Nacional Comum Curricular no Instituto Federal do Amazonas – IFAM. 

Published

2024-07-16

How to Cite

Bezerra, E. T., Lima, I. F. dos S., Freitas, A. Q. de, Damacena, R., Cortes, V. R. R., Gonçalves, R., … Caitano, T. F. (2024). TECHNOLOGY, INSTRUCTIONAL DESIGN, AND LIBRAS INTERPRETER IN DEAF INCLUSION: ENHANCING EDUCATIONAL PRACTICES. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(7), 1795–1809. https://doi.org/10.51891/rease.v10i7.14902