FIRST GENERATION DIDACTIC ENGINEERING: AN OLYMPIC DIDACTIC SITUATION FOR PREPARATION FOR THE 2nd PHASE OF OBMEP

Authors

  • Francisco Daniel Souza de Lima Universidade Estadual do Paraná https://orcid.org/0000-0003-2575-8857
  • Karlucy Farias de Sousa Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i6.14643

Keywords:

Theory of Didactic Situations. Olympic Didactic Situations. Functions and Geometry. Brazilian Public School Mathematics Olympiad. GeoGebra.

Abstract

The Brazilian Mathematics Olympiad for Public Schools (OBMEP) plays a significant role in promoting mathematical culture by fostering students' interest and curiosity in mathematical knowledge. However, despite the significant participation of students in the competitions, there is a great lack of more engaging educational material which is aligned with information technologies. Thus, this work aims to present the research methodology of First Generation Didactic Engineering, associated with the teaching theory known as the Theory of Didactic Situations, as a way to address OBMEP issues in the classroom through the constructivist methodology. First, a bibliographic survey was conducted on dissertations focused on mathematics education that address preparation for the second phase of OBMEP, aiming to map research that might provide methodological support beyond the conventional exercise lists. After identifying the need for methodologies that expand the approach to mathematics, an Olympic Didactic Situation was developed with the support of GeoGebra, aiming to provide pedagogical support for teachers and allow mathematics teachers in Basic Education to use this material with a focus on the Olympic problems of OBMEP, specifically those related to the topics of Functions and Geometry in the competition.

Author Biographies

Francisco Daniel Souza de Lima, Universidade Estadual do Paraná

Graduado em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Federal do Ceará. Especialista em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Cândido Mendes. Mestre em Ensino de Ciências e Matemática - ENCIMA pela Universidade Federal do Ceará. Integrante do grupo de estudo Tecendo Redes Cognitivas de Aprendizagem G-TERCOA. Professor do curso de GeoGebra na modalidade à distância Universidade Estadual do Paraná. Atualmente, é Professor da Secretaria de Educação Básica do Estado do Ceará (SEDUC-CE).   

Karlucy Farias de Sousa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco

Orientadora. Graduada em Letras (Licenciatura em Inglês e suas respectivas Literaturas) pela Universidade Estadual do Ceará. Especialista em Linguagem, Tecnologia e Ensino pela Universidade Federal de Minas Gerais. Mestre em Linguística Aplicada (Concentração em Estudos da Linguagem) e Doutoranda em Linguística Aplicada (Concentração em Linguagem, Tecnologia e Ensino) pela Universidade Estadual do Ceará. Atualmente, é professora de Língua Inglesa do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco (IFPE-Campus Belo Jardim). 

Published

2024-06-21

How to Cite

Lima, F. D. S. de, & Sousa, K. F. de. (2024). FIRST GENERATION DIDACTIC ENGINEERING: AN OLYMPIC DIDACTIC SITUATION FOR PREPARATION FOR THE 2nd PHASE OF OBMEP. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(6), 3532–3550. https://doi.org/10.51891/rease.v10i6.14643