DOCÊNCIA NO ENSINO SUPERIOR: IDENTIDADE E PROFISSÃO DOCENTE NA LICENCIATURA

Authors

  • Edinaldo Alves da Purificação Universidade Francis Xavier-SP

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i6.1453

Keywords:

Identity. Training. teacher and didactics.

Abstract

The reference work addresses higher teaching, in which professional identity is a precursor of analysis on "the being" teacher and the teaching profession in the degree as knowledge acquisition. The objectives of this article are to understand the construction of identity in the face of teaching, especially in the degree; analyze how teacher education interferes in the identity of the teacher for the performance in the degree; evaluate the teaching profession through aspects and contexts that emphasize its study; relate the identity with the teacher training in the degree in the search to conduct knowledge in this area. The methodology for this article consisted of a qualitative research of bibliographic research investigated the contexts in books, scientific articles and journals for a proof of the facts collected according to the proposed theme.  The first part addresses the formation of the identity of the teacher in which he explains the aspects for its construction, transformation and adequacy, the second part deals with reflections on the teaching profession and the third part that I discussed about the perspective of identity and teaching profession in the undergraduate degree. Twitch this, identity is a reflective construction of the teacher who must develop it. from an early age and perceive improving it.

 

Author Biography

Edinaldo Alves da Purificação , Universidade Francis Xavier-SP

Estudante de mestrado Minter em Ciências Educacionais, Universidade Francis Xavier, em São Paulo (2020), Cursista no ensino superior do curso de graduação de Gestão de Tecnologia da Informação na Faculdade Estácio, no Amazonas (2020), Bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Amazonas – FAPEAM, em Manaus (2020), Professor da Secretaria de Educação e Desporto do Amazonas – SEC/AM (2016), atuou como Tutor de Educação a Distância no Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia Baiano - IFBAIANO - Polo Valença - BA ,(2015-2016), Professor pela Secretária de Educação e Desporto da Bahia, em Santo Estevão – BA, SEC/BA como REDA (2015-2016), Professor da FARB (Faculdade Regional da Bahia) de Feira de Santana - UNIRB (2015-2016), Professor da Faculdade Regional da Bahia – FARB, em Feira de Santana – BA (2014-2016), Professor da Instituição de Educação e Formação Livre – IEFL, em Ipirá (2014-2015), Professor do Colégio Piaget – Sociedade Educacional Valentense LTDA (2014), Professor da Faculdade Unidas de Feira de Santana – FUFS - BA (2013-2014), Editor e produtor de módulos para cursos de pós-graduação Stricto Sensu pelo Instituto Pró-Saber – FINOM, em Feira de Santana – BA (2012), Professor da Faculdade de Tecnologia e Ciências – FTC – em Feira de Santana – BA (2011), Graduado em Matemática pela Universidade Estadual de Feira de Santana – UEFS - BA (2009), Estagiário como professor no Colégio Estadual Luiz Viana Filho, em Feira de Santana – BA (2008-2009), Estágiário como professor do Ginásio Municipal Pós-Graduação Em Matemática Financeira e Estatística pelo Colégio Noroeste de Minas Gerais (2011) - FINOM - MG e Técnico em Rotinas Administrativas pela Microlins (2012) - Feira de Santana Ba. E-mail: profedinaldoalves@gmail.com.

Published

2021-07-02

How to Cite

Purificação , E. A. da . . (2021). DOCÊNCIA NO ENSINO SUPERIOR: IDENTIDADE E PROFISSÃO DOCENTE NA LICENCIATURA. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(6), 1129–1144. https://doi.org/10.51891/rease.v7i6.1453