SPECIAL EDUCATION FROM THE PERSPECTIVE OF INCLUSION

Authors

  • Rosana Erenice Xavier da Silva Lucas Universidade Federal de Rondônia

Keywords:

Inclusion. Education. Teaching. Learning.

Abstract

This article sought to address aspects relating to special education from the perspective of inclusion. As for the methodology used to support the study, a bibliographical review, deductive method, of the qualitative type, was used as materials: books, articles and magazines, as well as virtual databases, among which: Scientific Electronic Library Online (Scielo) and Google Scholar. The main results found indicate that in recent times, several studies have been carried out in the field of education, especially with regard to the development of teaching and learning for people with disabilities, however, advances in this sector are still limited. It is concluded that the Special Education Policy has undergone important changes over the years, especially due to new laws, these transformations have enabled relevant advances in the inclusion of people with disabilities in regular schools. In view of the above, understanding that the school represents an environment of coexistence, knowledge and education, its doors need to be receptive to variety, dialogue, the exchange of ideas and the provision of equitable opportunities for the full development of human capabilities. Within this environment, the values of equality and justice coexist and are realized when diversity is respected by everyone in the practice of community life.

Author Biography

Rosana Erenice Xavier da Silva Lucas, Universidade Federal de Rondônia

Licenciada em Pedagogia pela UNIR-Universidade Federal de Rondônia. Pós-graduada em Gestão Supervisão e Orientação Escolar pela AJES- Faculdade de Juína - MT. Pós-graduada em Psicopedagogia Institucional e Clínica pela Faculdade Afirmativo – MT. Mestre em Ciência da Educação pela Universidad Internacional Tres Fronteras- UNINTER.Ciudad Del Est, Departamento de Alto Paraná-Paraguai. Doutoranda em Ciências da Educação pela Universidade Autónoma de Asunción. UAA. Atuando na docência no Ensino Fundamental a 31 anos. Experiência no Ensino Superior da Faculdades Integradas de Ariquemes- FIAR. Experiência nas áreas de recursos humanos, Almoxarifado, também em Patrimônio pela na prefeitura do município de Corumbiara – RO. Trabalhou como Gerente de Projetos e Programas na Secretaria Municipal de Educação de Ariquemes- RO, de janeiro de 2021 a dezembro de 2023. Atualmente Diretora da Escola Municipal de Educação Infantil e Ensino Fundamental Pingo de Gente - Ariquemes-RO.Autora do livro teórico: IMPORTÂNCIA DA FORMAÇÃO PEDAGÓGICA E A CONSTRUÇÃO DE UM NOVO PERFIL PARA DOCENTES NAS SÉRIES INICIAIS DO ENSINO FUNDAMENTAL. (2017). Co-autora  do livro teórico: Tecendo Saberes em Educação: Uma Reflexão para Novas Abordagens Educativas. (2016). Co-autora do Livro Didático: ARIQUEMES: Cidade da Gente. (2024).

Published

2024-06-12

How to Cite

Lucas, R. E. X. da S. (2024). SPECIAL EDUCATION FROM THE PERSPECTIVE OF INCLUSION. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(6), 2117–2133. Retrieved from https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/14524