SOCIETY IS HOSTAGE TO CONSUMPTION AND CONSUMERISM: PEOPLE START PURCHASING PRODUCTS BEYOND THE ESSENTIALS FOR SURVIVAL

Authors

  • Tiago Escame Gimiliani Christian Business School
  • Alva Valéria Moro Labs Christian Business School
  • Diogenes José Gusmão Coutinho Christian Business School

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i4.13791

Keywords:

Society. Hostage. Consumption and consumerism. Products. Survival.

Abstract

This article seeks to analyze the consumption and consumerism of individuals, characterized by the marks of capitalism being responsible for directing the life of society, with precedents caused by excess consumption and production of goods, consuming and purchasing unnecessary products for survival. In contemporary society there is an exacerbated consumerism of goods, products and services, Jean Baudrillard (2008) calls this society “Consumer Society”, according to the author there is a significant increase in the emergence of goods, products and services, the Consumer Society lives in a society that always worships and admires the new, thus favoring the emergence of new objects at an impressive speed, just as we live in a Consumer Society we also live in a “wasteful society”, thus highlighting the frequent need to obtain something new: “All societies have wasted, squandered, spent and always consumed beyond what is strictly necessary, for the simple reason that it is in the consumption of surplus and superfluity that both the individual and society feel not only exist, but live. (BAUDRILLARD, 2008, p.40) The best definition to think about today's society is that of a “Consumer Society”, however, we are not talking about natural consumption and necessary for survival, but that unnecessary consumption, created by advertising, indicated by symbols and endorsed by fashion and the standardization that capitalism proposes. The consumerist society is related to a new model of socialization, based on the loss of essential values ​​for real human beings, that is, the valorization of feelings and ideals that are important for life in a group, in a family, in short, in society. When we talk about consumption and consumerism, these are words used today and which translate individuals' day-to-day practices to satisfy their needs. Human needs, since the beginning of humanity, where the individual had to adapt to the environment to, above all, satisfy basic needs. Throughout the history of humanity we see events in the search for satisfaction of their needs.

Author Biographies

Tiago Escame Gimiliani, Christian Business School

Doutorando em Ciências da Educação pela Christian Business School (2022), Flórida/ E.U.A.- possui graduação em Tecnologia (CRQ) pela Faculdade de Tecnologia Estudante Rafael Almeida Camarinha de Marília/ SP (2009), Licenciatura Plena em Pedagogia pelo Instituto Superior de Educação de São Paulo (2014), é formado em Letras 2º Licenciatura (2022), Mestre dupla titulação pela Universidad Europea del Atlántico da Espanha/ Santander - Uneatlantico e pela Unicid/ SP (2022), Especialista em Educação Ambiental pela UNICID/ SP (2010), Especialista em Formação EAD do Ensino Fundamental ao Ensino Superior pela Universidade Paulista de Assis/ SP (2020), Especialista em Neuropsicopedagogia Institucional e Clínica e Educação Especial e Inclusiva (2021), Especialista em Gestão Escolar com ênfase em Administração, Coordenação Pedagógica, Supervisão e Inspeção Escolar pela Faceminas (2022), é especialista em Ludopedagogia e Literatura na Educação Infantil e Anos Iniciais do Ensino Fundamental (2021), atuou como Diretor Escolar e Vice Diretor nos anos de 2016 a 2019, foi coordenador pedagógico e formador de Professores de Alfabetização na cidade de Tarumã/SP nos anos de 2016 a 2021. Atuou como Professor de Educação Especial no Estado de São Paulo na cidade de Candido Mota, tem experiência na área de Educação há mais de 16 anos, foi coordenador pedagógico do SESI de Ourinhos/ SP, atualmente é Analista Técnico Pedagógico do SESI- SP (2022- 2024).

Alva Valéria Moro Labs, Christian Business School

Doutoranda em Ciências da Educação pela Christian Business School (2023), Flórida/ E.U.A.Mestre (Ms) em Educação pela Universidad Europea del Atlântico Especializado em Formação de Professores (2023).Cursou o Ensino de 2º Grau (1979); Concluiu o Curso Normal(2005), Licenciada em Pedagogia(2002); Geografia(2024), Letras (2023) Artes Visuais(2023) e Educação Especial (2023)Pós Graduada “Lato Sensu” em: Neuroaprendizagem (2016); Literatura Brasileira(2015); Planejamento, Implementação e Gestão da Educação a Distância(2014); Alfabetização e Linguagem(2014); Educação para as Relações Étnico-Raciais(2013); Gestão do Trabalho Pedagógico: Supervisão e Orientação Escolar(2012); Educação infantil(2012); Psicomotricidade(2008); Alfabetização e Educação Infantil Inclusiva(2006); Psicopedagogia Clínica e Institucional(2005); Interdisciplinaridade e Transversalidade em Educação: Um Projeto em Construção (2003); Altas Habilidades ou Superdotação (2019); Educação Especial e Inclusiva e Neuropsicopedagogia Institucional e Clínica(2022); Avaliação no Contexto Escolar (2022); Educação Ambiental(2022) e Literatura Infantil(2022). Extensão em Psicopedagogia Clínica e Institucional (2010).

Diogenes José Gusmão Coutinho, Christian Business School

Orientador: Doutor em biologia pela UFRPE. Mestre em biologia pela UFPE. Doutor em biologia pela UFPE. Atualmente é Professor Dr. na Christian Business School.

Published

2024-04-30

How to Cite

Gimiliani, T. E., Labs, A. V. M., & Coutinho, D. J. G. (2024). SOCIETY IS HOSTAGE TO CONSUMPTION AND CONSUMERISM: PEOPLE START PURCHASING PRODUCTS BEYOND THE ESSENTIALS FOR SURVIVAL. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(4), 1672–1679. https://doi.org/10.51891/rease.v10i4.13791