THE RELEVANCE OF SUSTAINABLE EDUCATION FOR THE FUTURE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i4.13589

Keywords:

Education. Sustainability. Sustainable Development.

Abstract

This study discusses the crucial role of education in promoting environmental sustainability. It begins with an analysis of the concept of sustainability, emphasizing the need to balance economic development with environmental preservation. Next, the importance of education as a tool to promote an ethical and sustainable culture is examined, addressing the influence of individual inclinations and the search for ethical virtues in the formation of environmental awareness. The relevance of sustainable education from the first years of life to adulthood is also highlighted, emphasizing the role of schools, companies and organizations in disseminating sustainable practices and ethical values. The methodology adopted was based on a systematic bibliographic review, which allowed a critical analysis of the selected sources and the identification of gaps in existing knowledge. It is concluded that education for sustainability is fundamental to face contemporary environmental challenges and build a more equitable and healthy future for present and future generations. This approach, centered on the literature review, proved to be effective in understanding the complex interactions between education and sustainability, contributing to the development of a solid theoretical basis and the engagement of all sectors of society in promoting sustainable practices.

Author Biographies

Fernando Henrique Barros Mainardi, Faculdade Futura

Docente nos cursos de Administração, Ciências Contábeis e Tecnólogo em Gestão de Recursos Humanos da Faculdade Futura e Teologia da Faculdade de Teologia e Ciências de Votuporanga (FATEC) Graduado em Administração pelo Centro universitário de Votuporanga (UNIFEV) e Teologia pela Faculdade de Teologia e Ciências de Votuporanga (FATEC), Especialista em Mercado Financeiro e Banking pela Unicesumar e Mestrando em Ciências Ambientais pela Universidade Brasil Orcid: 0009-0005-7588-6912

Ijosiel Mendes, Faculdade Futura

Docente nos Cursos de Administração e Pedagogia da Faculdade Futura. Graduado em Matemática, (UNIFEV), Especialista em Matemática (UNICAMP), Especialista em Matemática no Ensino Médio (UFSCAR), Mestrado em Matemática (UNESP) Orcid: 0000-0003-0238-5058

Suéllen Danúbia da Silva, Faculdade Futura

Docente nos Cursos de Administração e Ciências Contábeis da Faculdade Futura.  Graduada em Ciências Contábeis (UNIFEV), Graduada em Administração pela Faculdade Futura, Especialista em Administração Estratégica com ênfase em Marketing e Gestão de Recursos Humanos (UNILAGO), Mestrado em Administração (UNIMEP), Orcid: 0000-0002-2202-309X

Glaucimarcos Fakine Marsoli, Faculdade Futura

Docente Universidade Brasil Fernandópolis - SP e Faculdade Futura (Grupo Educacional Faveni) Votuporanga -SP. Graduado em Ciências Econômicas pela Fundação Educacional de Fernandópolis (2004), em Administração de Empresas pela Fundação Educacional de Fernandópolis (2008), Agronomia pela Universidade Brasil (2016) e mestrado em Ciências Ambientais pela Universidade Brasil (2016). Orcid: 0000-0002-1200-4493

Jairo Antonio Bertelli Francisco Gabaldi Pereira, Faculdade Futura.

Docente nos cursos de Administração, Ciências Contábeis na Faculdade Futura. Graduado em Direito (UNIFEV), especialista em Direito Processual (UNISUL) Orcid: 0000-0001-5553-4972

Published

2024-04-18

How to Cite

Mainardi, F. H. B., Mendes, I., Silva, S. D. da, Marsoli, G. F., & Pereira, J. A. B. F. G. (2024). THE RELEVANCE OF SUSTAINABLE EDUCATION FOR THE FUTURE. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(4), 1964–1973. https://doi.org/10.51891/rease.v10i4.13589