AUTISM AND COVID-19: RETHINKING SCHOOL INCLUSION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i4.13566

Keywords:

Autism Spectrum Disorder. Educational Inclusion. Special education. Covid-19.

Abstract

Autism Spectrum Disorder, in the educational setting, has been frequently discussed theoretically and scientifically, especially in Brazil. The increase in the number of enrollments of students with disabilities in regular municipal schools in the public education network is a reality in all Brazilian municipalities. In this sense, knowledge of school inclusion policies and practices for such students in different regions of Brazil becomes urgent. This article aims to make considerations about the school inclusion of children with autism. This is a bibliographical research based on a theoretical review of what has already been produced on the topic. After the pandemic, there was a growing increase in early diagnoses of children with autism spectrum disorder, and combined with these new challenges for their school inclusion. It is believed that for inclusion to happen, it is very important for everyone to truly understand their role within this context – school, family and society, as it is in this aspect that we can obtain positive results in teaching and inclusion.

Author Biographies

Uguiarlem Ribeiro Durães, Universidade de Brasília

Mestre em Saúde Coletiva (Universidade de Brasília); Especialização em Transtorno do Espectro Autista pela Faculdade Iguaçu; Especialização em Direitos Humanos e Ressocialização pela Faculdade Única de Ipatinga; Residência Multiprofissional em Saúde da Família e Comunidade (ESCS/FEPECS, SES-DF); Especialista em Saúde da Família – título concedido pelo Conselho Federal de Fisioterapia e Terapia Ocupacional; Especialização em Políticas Públicas para População em Situação de Rua. Terapeuta Ocupacional (UnB). Orcid: https://orcid.org/0000-0002-4950-7705. Lattes: http://lattes.cnpq.br/4518496037087671.  

Belchior Ribeiro Leite, Universidade Federal de Ouro Preto

Doutorando em Educação pela Universidade Federal de Ouro Preto, Mestre em Educação Profissional eTecnológica pelo Instituto Federal de Brasília – DF. Possui Especialização lato-sensu em Inspeção, Orientação, Supervisão e Gestão em Administração Escolar pela Universidade Cândido Mendes - UCAM/RJ. Possui Licenciatura Plena em Física pela Faculdade do Noroeste de Minas - MG e Licenciatura Plena em Normal Superior pela Universidade Estadual de Montes Claros/MG. Atualmente é supervisor pedagógico e professor na Escola Municipal Diomedes de Araújo Valadares. Orcid:  https://orcid.org/0000-0002-8999-2442. Lattes: http://lattes.cnpq.br/3208015211040432.

Published

2024-04-18

How to Cite

Durães, U. R., & Leite, B. R. (2024). AUTISM AND COVID-19: RETHINKING SCHOOL INCLUSION. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(4), 1941–1954. https://doi.org/10.51891/rease.v10i4.13566