UNDER THE SHADOW OF THE BLADE: GENITAL MUTILATION IN GUINEA-BISSAU AND THE PATHS TO CHANGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i3.13101

Keywords:

Female Genital Mutilation. Violence. Human Rights. Culture. Combat Strategies.

Abstract

Female Genital Mutilation (FGM) is a cultural, religious and social practice that persists in many parts of the world, despite efforts to eradicate it. This article addresses FGM, highlighting its origins, types, associated beliefs, psychological impact, and human rights issues. It explores combat strategies such as education, involvement of religious leaders, cultural alternatives, and ethical challenges. It presents successful case studies and emphasizes the importance of a global approach while respecting cultural diversity. 

Author Biographies

Lívia Barbosa Pacheco Souza, Universidade do Estado da Bahia-UNEB

Especialista em Educação para as Relações Étnico Raciais (UNIAFRO-UNILAB), em Educação em Gênero e Direitos Humanos (NEIM-UFBA), em Gênero e Sexualidade na Educação (NUCUS-UFBA), Aperfeiçoamento em Tecnologia na Educação, Ensino Híbrido e Inovação Pedagógica (UAB-UFCE) e Discente da Licenciatura Plena em Pedagogia da UNEB.

Elizabete Essamai Manga, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB). Orcid: https://orcid.org/0009-0003-2928-0421. 

Marina Tchuda Blabam, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB) Orcid: https://orcid.org/0009-0002-4834-0381. 

Fátima Campune Tchuda, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB) Orcid: https://orcid.org/0009-0002-4834-0381.

Published

2024-03-04

How to Cite

Souza, L. B. P., Manga, E. E., Blabam, M. T., & Tchuda, F. C. (2024). UNDER THE SHADOW OF THE BLADE: GENITAL MUTILATION IN GUINEA-BISSAU AND THE PATHS TO CHANGE. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(3), 164–179. https://doi.org/10.51891/rease.v10i3.13101