SCHOOL MANAGEMENT AND ITS CHALLENGES IN THE CONTEXT OF PEDAGOGICAL PRACTICES

Authors

  • Franciédina Aparecida Soares Vieira Universidade Dom Alberto
  • Tiago Soares Vieira Universidade do Estado do Rio Grande do Norte- UERN
  • José Paulo Costa Diniz Universidade Federal de Campina Grande- UFCG
  • Danielly de Lima Pimenta FAVENI
  • Kátia Beatriz Vieira Carneiro FIP
  • Roberlangela Vieira Dantas Faculdade Venda Nova do Imigrante

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i1.12948

Keywords:

School Management. Challenges. Alunos. Pedagogical Practices.

Abstract

The political, economic, social and cultural evolutions that have occurred in recent times have profoundly influenced the educational system of education. In this way, the objectives and goals of schools must be redesigned in order to face the challenges to accompany the progress made and consequently improve the training of students. The research addressed here addresses the following problematic: What are the challenges of school management in the pedagogical context? The main objective of the work is to identify the challenges of school management in pedagogical practices. The methodology is derived from a bibliographical research, being built by means of the databases of Google Scholar, with the reading of scientific articles, books, theses, which allowed the realization of records in order to build ideas to discuss the approaches carried out. theoretical hairs, which among them are: LÜCK (2009), WASTOWSKI (2022), MEDEIROS (2020), LIBÂNIO (2001; 2010), GARCIA (2008), among others. The study showed that the school management faces some challenges to fulfill its mission not related to the technical, pedagogical and political processes within the educational institutions. It is concluded that the school only has the sense of awakening social practices to the student and for this the gestão must be prepared for it. The road does not open sozinho, it must be built to the extent that the steps are taken.

Author Biographies

Franciédina Aparecida Soares Vieira, Universidade Dom Alberto

Graduada em Letras/Português pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB) e Pedagogia pela Faculdade Entre Rios do Piauí (FAERPI), Especialista em Psicopedagogia pela Pós-Fip e em Gestão Educacional pela Universidade Dom Alberto.

Tiago Soares Vieira, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte- UERN

Mestre em Letras pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Especialista em Psicopedagogia pela Pós-Fip e em Gestão Educacional pela Universidade Dom Alberto. Graduado em Letra português pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB) e Pedagogia pelo Instituto São Judas Tadeu (INSESJTD),

José Paulo Costa Diniz, Universidade Federal de Campina Grande- UFCG

Mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Horticultura Tropical (PPGHT) pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). Licenciado em Pedagogia, Graduado em Ciências Agrárias, e Bacharel em Agronomia pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB).

Danielly de Lima Pimenta, FAVENI

Especialista em Psicopedagogia Institucional e Clínica pela Faveni e Graduanda em Letras Português/Inglês pela Faveni. Graduada em Pedagogia pela Faculdade Maciço de Baturité (FMB). Graduada em Letras/Português pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). 

Kátia Beatriz Vieira Carneiro, FIP

Especializanda em Neuropsicopedagogia pela Pós - FIP. Graduanda em Letras Português pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB) e Pedagogia pela Faveni, 

Roberlangela Vieira Dantas, Faculdade Venda Nova do Imigrante

Graduada em Pedagogia pela Faculdade Venda Nova do Imigrante (FAVENI) e Letras pela Universidade Estadual da Para (UEPB). 

Published

2024-02-02

How to Cite

Vieira, F. A. S., Vieira, T. S., Diniz, J. P. C., Pimenta, D. de L., Carneiro, K. B. V., & Dantas, R. V. (2024). SCHOOL MANAGEMENT AND ITS CHALLENGES IN THE CONTEXT OF PEDAGOGICAL PRACTICES. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(1), 222–232. https://doi.org/10.51891/rease.v10i1.12948