READING: THEORETICAL-METHODOLOGICAL CONCEPTIONS FOR APPROACH IN THE 5TH YEAR OF ELEMENTARY EDUCATION

Authors

  • Tiago Soares Vieira Universidade do Estado do Rio Grande do Norte- UERN
  • José Paulo Costa Diniz Universidade Federal de Campina Grande-UFCG
  • Franciédina Aparecida Soares Vieira Universidade Dom Alberto
  • Danielly de Lima Pimenta Faveni
  • Kátia Beatriz Vieira Carneiro FIP
  • Vitória Carolina da Silva Soares Universidade Estadual da Parnaíba-UEPB

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i1.12887

Keywords:

Lack of incentive. Strategies. Teaching.

Abstract

Nowadays, the educational model breathes constructivist airs, whose perspective believes that scientific knowledge as well as critical, social and citizen development must go hand in hand, therefore, it becomes relevant to observe the methodologies that have based the practices of teachers, especially in the 5th year of elementary school, as it is the basis of the students' entire academic career. Taking these assumptions into account, this research aims to present theoretical conceptions about the concept, aspects and relevance of reading, with a view to presenting strategies that can help educators in developing this activity. To this end, we carried out a bibliographical research based mainly on the concepts presented in the Portuguese Language PCNs for the first cycles (BRASIL, Parâmetros Curriculares Nacionais, 1997), Antunes (2003), Solé (1998). After carrying out this research, it became noticeable that teaching reading presents some points to be rethought and improved, these range from its concept (as it is shallow and limits this activity to just the recognition of signs or oral deterioration of texts written) to the strategies used by teachers (the vast majority of them are monotonous, not developing students' pleasure in the act of reading, using the activity only as a basis for grammar exercises or assessment activities).

Author Biographies

Tiago Soares Vieira, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte- UERN

Mestre em Letras pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Especialista em Psicopedagogia pela Pós-Fip e em Gestão Educacional pela Universidade Dom Alberto. Graduado em Letra português pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB) e Pedagogia pelo Instituto São Judas Tadeu (INSESJTD).

José Paulo Costa Diniz, Universidade Federal de Campina Grande-UFCG

Licenciado em Pedagogia, Graduado em Ciências Agrárias, e Bacharel em Agronomia pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB) e Mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Horticultura Tropical (PPGHT) pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG).

Franciédina Aparecida Soares Vieira, Universidade Dom Alberto

Especialista em Psicopedagogia pela Pós-Fip e em Gestão Educacional pela Universidade Dom Alberto. Graduada em Letras/Português pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB) e Pedagogia pela Faculdade Entre Rios do Piauí (FAERPI).

Danielly de Lima Pimenta, Faveni

Especialista em Psicopedagogia Institucional e Clínica pela Faveni e Graduanda em Letras Português/Inglês pela Faveni. Graduada em Pedagogia pela Faculdade Maciço de Baturité (FMB). Graduada em Letras/Português pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). 

Kátia Beatriz Vieira Carneiro, FIP

 Especializanda em Neuropsicopedagogia pela Pós - FIP. Graduanda em Letras Português pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB) e Pedagogia pela Faveni.

Vitória Carolina da Silva Soares, Universidade Estadual da Parnaíba-UEPB

Bacharel em Agronomia pela Universidade Estadual da Parnaíba (UEPB).

Published

2024-01-31

How to Cite

Vieira, T. S., Diniz, J. P. C., Vieira, F. A. S., Pimenta, D. de L., Carneiro, K. B. V., & Soares, V. C. da S. (2024). READING: THEORETICAL-METHODOLOGICAL CONCEPTIONS FOR APPROACH IN THE 5TH YEAR OF ELEMENTARY EDUCATION. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(1), 55–67. https://doi.org/10.51891/rease.v10i1.12887