THE IMPORTANCE OF THE ROLE OF THE PSYCHOPEDAGOGY PROFESSIONAL IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS

Authors

  • Danielly de Lima Pimenta Faveni
  • Tiago Soares Vieira Universidade do Estado do Rio Grande do Norte-UERN
  • José Paulo Costa Diniz Universidade Federal de Campina Grande-UFCG
  • Franciédina Aparecida Soares Vieira Universidade Dom Alberto
  • Kátia Beatriz Vieira Carneiro Faveni
  • Marcia Soares do Nascimento Universidade Estadual da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i1.12874

Keywords:

Psychopedagogy. Teaching-learning. School. Child.

Abstract

It is almost impossible to deny the importance of a professional when he or she makes himself available to the teaching-learning process. Psychopedagogy, in turn, has proven itself vehemently nowadays, because in line with educational institutions, the work of the psychopedagogue has helped with the difficulties and development of children in their daily lives. With this, the following problem arises: How important is the role of the Psychopedagogy professional in educational institutions? To discuss this problem, this work had the general objective of discussing the importance of the role of the psychopedagogue in educational institutions. The methodological process was based on action research, being bibliographic and field within a qualitative approach in which a structured questionnaire was constructed, using Google forms, containing four subjective questions, directed to three psychopedagogues seeking to discuss the importance of this professional within the school. The theorists referenced for the construction of the research were: BOSSA (2007); SAMPAIO; TIMBÓ (2019); BRAZIL; FILIPE (2020); MANSINI (2006), among others. The study showed that educational psychologists, after completing their postgraduate studies in Psychopedagogy, realized that educators themselves need, above all, an inclusive look focused on the real and significant development of children, especially those who need specialized monitoring to its growth as a social subject. It is concluded that it is clear how important the Psychopedagogy professional is to the school community, as everyone has the right to learn and must be included in the learning process.

Author Biographies

Danielly de Lima Pimenta, Faveni

Graduada em Pedagogia pela Faculdade Maciço de Baturité (FMB). Graduada em Letras/Português pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). Especialista em Psicopedagogia Institucional e Clínica pela Faveni e Graduanda em Letras Português/Inglês pela Faveni. 

Tiago Soares Vieira, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte-UERN

Graduado em Letra português pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB) e Pedagogia pelo Instituto São Judas Tadeu (INSESJTD), Especialista em Psicopedagogia pela Pós-Fip e em Gestão Educacional pela Universidade Dom Alberto, Mestre em Letras pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). 

José Paulo Costa Diniz, Universidade Federal de Campina Grande-UFCG

Licenciado em Pedagogia, Graduado em Ciências Agrárias, e Bacharel em Agronomia pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB) e Mestrando pelo Programa de Pós-graduação em Horticultura Tropical (PPGHT) pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG).

Franciédina Aparecida Soares Vieira, Universidade Dom Alberto

Graduada em Letras/Português pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB) e Pedagogia pela Faculdade Entre Rios do Piauí (FAERPI), Especialista em Psicopedagogia pela Pós-Fip e em Gestão Educacional pela Universidade Dom Alberto. 

Kátia Beatriz Vieira Carneiro, Faveni

Graduanda em Letras Português pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB) e Pedagogia pela Faveni, especializanda em Neuropsicopedagogia pela Pós - FIP.  

Marcia Soares do Nascimento, Universidade Estadual da Paraíba

Graduanda em Letras Português pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB).

Published

2024-01-31

How to Cite

Pimenta, D. de L., Vieira, T. S., Diniz, J. P. C., Vieira, F. A. S., Carneiro, K. B. V., & Nascimento, M. S. do. (2024). THE IMPORTANCE OF THE ROLE OF THE PSYCHOPEDAGOGY PROFESSIONAL IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(1), 84–97. https://doi.org/10.51891/rease.v10i1.12874