EVALUATION OF LEARNING AND ITS IMPORTANCE FOR DIDACTIC-PEDAGOGICAL DEVELOPMENT

Authors

  • Tiago Soares Vieira Universidade do Estado do Rio Grande do Norte
  • José Paulo Costa Diniz Universidade Estadual da Paraíba-UEPB
  • Danielly de Lima Pimenta Faveni
  • Franciédina Aparecida Soares Vieira Universidade Dom Alberto
  • Kátia Beatriz Vieira Carneiro Faveni
  • Camila Vasconcelos Carneiro Vieira Faculdade Integrada do Brasil-FAIBRA

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i1.12873

Keywords:

Learning Assessment. Types of Assessment. Pedagogical Context. Management.

Abstract

In the school space, much is said about the assessment of learning and the main types that exist because it is crucially related to the construction of students' knowledge and helps teachers in teaching actions -pedagogical in the classroom. The research addressed here has the following problem: How important is it to understand the learning assessment process in pedagogical management? To discuss this question, the main objective of this work was to identify and characterize the types of evaluation involved in the evaluation process. The methodology was based on bibliographical research, being prepared from Google Scholar databases, through the reading of scientific articles, books, theses, which allowed reviews and records to be carried out in order to interpret the approaches discussed by the referenced theorists, which among them are: LUCKESI (2011), LIBÂNEO (1994), PERRENOUD (1999), HOFFMANN (1993), SANT'ANA (2014), among others. The study showed that there are difficulties in the pedagogical area when the issue is to evaluate, as it must be understood that, according to the authors, evaluating is not just about judging and in the end comparing numbers, but when carried out in an organized and systematic way, it guarantees the teacher strategies that promote concrete student learning. Therefore, the relevance of understanding the learning assessment process in the pedagogical context is concluded, as well as the assessment types, which, once worked together, contribute to students' learning.

Author Biographies

Tiago Soares Vieira, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Mestre em Letras pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Especialista em Psicopedagogia pela Pós-Fip e em Gestão Educacional pela Universidade Dom Alberto. Graduado em Letra português pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB) e Pedagogia pelo Instituto São Judas Tadeu (INSESJTD).

José Paulo Costa Diniz, Universidade Estadual da Paraíba-UEPB

Mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Horticultura Tropical (PPGHT) pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). Licenciado em Pedagogia, Graduado em Ciências Agrárias, e Bacharel em Agronomia pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). 

Danielly de Lima Pimenta, Faveni

Especialista em Psicopedagogia Institucional e Clínica pela Faveni e Graduanda em Letras Português/Inglês pela Faveni. Graduada em Pedagogia pela Faculdade Maciço de Baturité (FMB). Graduada em Letras/Português pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB).

Franciédina Aparecida Soares Vieira, Universidade Dom Alberto

Especialista em Psicopedagogia pela Pós-Fip e em Gestão Educacional pela Universidade Dom Alberto. Graduada em Letras/Português pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB) e Pedagogia pela Faculdade Entre Rios do Piauí (FAERPI). 

Kátia Beatriz Vieira Carneiro, Faveni

Especializanda em Neuropsicopedagogia pela Pós - FIP.  Graduanda em Letras Português pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB) e Pedagogia pela Faveni.

Camila Vasconcelos Carneiro Vieira, Faculdade Integrada do Brasil-FAIBRA

Especialista em Psicopedagogia pela Pós-Fip e em Gestão e supervisão Educacional pela Universidade Dom Alberto. Graduada em Licenciatura Pedagogia pela Faculdade Integrada do Brasil (FAIBRA).

Published

2024-01-31

How to Cite

Vieira, T. S., Diniz, J. P. C., Pimenta, D. de L., Vieira, F. A. S., Carneiro, K. B. V., & Vieira, C. V. C. (2024). EVALUATION OF LEARNING AND ITS IMPORTANCE FOR DIDACTIC-PEDAGOGICAL DEVELOPMENT. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(1), 18–30. https://doi.org/10.51891/rease.v10i1.12873