THE CONTEMPORARY WORLD AND THE PAINS OF THE SELF: A PSYCHOANALYTIC APPROACH

Authors

  • Eliene Alves de Aquino UECE
  • Francisco Wellington Rego Lopes IMEP
  • Lilian Kecia Penha Vasconcelos Silva IMEP
  • Maria da Paz Silva Cavalcante IMEP
  • Rita de Cássia Claudio Rodrigues UNIFOR

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v9i9.11409

Keywords:

Syndromes. Disorders. Adolescents. Adults. Clinical Psychoanalysis.

Abstract

The purpose of this article is to promote reflection on the ills that affect the majority of people today, a fact confirmed through research carried out and reports of complaints from several patients at the Psychoanalytic Clinic. Particularly in this discussion, there is a more accurate look at adolescents from 12 years of age in the life sequence up to 60 years of age. In this context, the greatest existential pains suffered by patients were highlighted in the daily life of the Psychoanalytic clinic, defining the suffering of this public as the “I” fragmented among the diversities of Syndromes and Disorders intertwined with the entrails of current civilization.

Author Biographies

Eliene Alves de Aquino, UECE

Pedagoga e Psicanalista. Especialista em Gestão Escolar (UECE). Cursando Especialização em Matemática (UECE) e Psicanálise Clínica (IMEP). Cursos na área da Educação Especial (AEE, Autismo, Funções Executivas, TDAH). Professora da Rede Municipal de Fortaleza. 

Francisco Wellington Rego Lopes, IMEP

Pedagogo (UFC). Especialista em Educação Especial (UVA), História da África (UFC), Atendimento Educacional Especializado-AEE (UFC), Neuropsicopedagogia Clínica (FVNI/ES). Cursando Especialização em Psicanálise Clínica (IMEP). Professor da Rede Municipal de Fortaleza. 

Lilian Kecia Penha Vasconcelos Silva, IMEP

Pedagoga (UFC). Especialista em Gestão Escolar (UFSC), Psicopedagogia Clínica e Institucional e Educação Inclusiva (Descomplica). Cursando Especialização em Psicanálise Clínica (IMEP). Professora da Rede Municipal de Fortaleza. 

Maria da Paz Silva Cavalcante, IMEP

Graduada em Licenciatura Plena em Letras (UECE). Especialista em Ensino da Língua Inglesa (Faculdade Farias Brito –FB UNI). Cursando Psicanálise Clínica (IMEP). 

Rita de Cássia Claudio Rodrigues, UNIFOR

Pedagoga (UNIFOR). Especialista em Psicopedagogia Clínica e Institucional (FLASCSO/UFC), Educação Especial (UECE), Educação Especial (UFC), Atendimento Educacional Especializado-AEE (UFC). Professora da Rede Municipal de Fortaleza (Educação Especial), Psicanalista Clínica (IMEP). Pesquisadora Clínica e Institucional - Saúde da mente/Psicanálise (IMEP). Membro do grupo de Formadores de professores do Atendimento Educacional Especializado -AEE/Educação Especial - Município de Fortaleza - Dist. I. Mestranda em Psicanálise Clínica/Educação -Del Sol/ Paraguai.

Published

2023-10-19

How to Cite

Aquino, E. A. de, Lopes, F. W. R., Silva, L. K. P. V., Cavalcante, M. da P. S., & Rodrigues, R. de C. C. (2023). THE CONTEMPORARY WORLD AND THE PAINS OF THE SELF: A PSYCHOANALYTIC APPROACH. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 9(9), 3178–3197. https://doi.org/10.51891/rease.v9i9.11409