“MODUS 1 MR. HOLMES”, A TOOL TO ASSIST STUDENTS/RESEARCHER IN THE THEORETICAL FRAMEWORK SEARCH PHASE

Authors

  • Theresa Christine Filgueiras Russo Aragão Governo do Estado do Ceará
  • Antônio Wellington de Souza Costa Universidad Del Sol
  • Francisco Jose Filgueiras Russo Universidad Del Sol
  • Márcia Régia Ximenes Albuquerque Universidad Del Sol
  • João Martins Aragão Filho Universidade Estadual do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v9i8.11045

Keywords:

Search. Theoretical Reference. Tool. Search. Scientific method.

Abstract

Researchers/students need good teaching strategies to organize the stages of research, whether in the school or academic context. The choice of the topic, the development of the problem and the ways of searching for the theoretical basis, among other methodological steps inherent to scientific research, are actions that require dexterity, discipline and time. In this sense, tools that collaborate with this work, in a way that facilitates and improves the effectiveness of research procedures, are quite significant. This article communicates and presents a tool called “Modus 1 Mr. Holms” (developed by the authors), aiming to facilitate the work process of a researcher who uses the scientific method. “Modus 1 Mr. Holmes” is presented in the format of a simple and easily accessible tool, capable of assisting the student/researcher in the search and selection of books, articles, documents, websites and other instruments in the theoretical basis search phase . In this way, the aforementioned tool consists of a foreground in a tool for searching, selecting, collecting and organizing information contained in reference incubator banks. Research concepts, problem/theme, hypothesis, qualitative research, quantitative research and theoretical framework were explained in Ezequiel Ander-Egg (1977); Asti Vera (1979); Rodrigues (2007); Lakatos and Marconi (2000) and Gil (2002), among others.

Author Biographies

Theresa Christine Filgueiras Russo Aragão, Governo do Estado do Ceará

Profa. Dra. em Bioquímica e Biologia Molecular. Universidade Federal do Ceará. Universidade Estadual do Ceará. Governo do Estado do Ceará.

Antônio Wellington de Souza Costa, Universidad Del Sol

Professor lotado na Rede de Ensino Público do Estado do Ceará, Brasil. Geógrafo graduado na Universidade Estadual do Ceará, Brasil. Mestre em Ciências da Educação, Universidade São Carlos, Paraguay. Doutor em Ciências da Educação, Universidade Interamericana do Paraguay. Doutor em Educação, Universidad Del Sol, Paraguay.

Francisco Jose Filgueiras Russo, Universidad Del Sol

Professor lotado na Rede de Ensino Público do Estado do Ceará, Brasil. Geógrafo graduado na Universidade Estadual do Ceará, Brasil. Doutor em Geografia, Universidade Estadual do Ceará, Brasil. Doutor em Educação, Universidad Del Sol, Paraguay.

Márcia Régia Ximenes Albuquerque, Universidad Del Sol

Professora lotada na Rede de Ensino Público do Estado do Ceará, Brasil. Especialista em psicopedagogia, Universidade do Vale do Acaraú, UVA, Ceará, Brasil. Mestra em Ciências da Educação, Universidade Interamericana do Paraguay, Doutora em Ciências da Educação, Universidad Del Sol, Paraguay.

João Martins Aragão Filho, Universidade Estadual do Ceará

Estudante do Curso de Nutrição da Universidade Estadual do Ceará, Brasil.

Published

2023-09-28

How to Cite

Aragão, T. C. F. R., Costa, A. W. de S., Russo, F. J. F., Albuquerque, M. R. X., & Aragão Filho, J. M. (2023). “MODUS 1 MR. HOLMES”, A TOOL TO ASSIST STUDENTS/RESEARCHER IN THE THEORETICAL FRAMEWORK SEARCH PHASE. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 9(8), 2876–2889. https://doi.org/10.51891/rease.v9i8.11045