TECHNOLOGIES AND INNOVATIONS IN THE PROMOTION OF ANTI-RACISM: AN INTERDISCIPLINARY ANALYSIS FOR THE CONSTRUCTION OF AN INCLUSIVE SOCIETY

Authors

  • Elberto Teles Ribeiro FACUMINAS
  • José Rone Rabelo da Silva Faculdade Única
  • Gabriel Maçalai URI – Santo Ângelo
  • Alexandre Montanari Pinto Universidade do Grande Rio- Unigranrio
  • Gilberto Claudino da Silva Junior FURB
  • Cristiane Pereira Lima Universidade Católica Dom Bosco- UCDB
  • Regina Garcia Toledo de Souza PUC/SP
  • André Cristovão Souza UFSCar
  • Rita de Cássia Leopoldo Claudino da Silva Faculdade de Teologia Integrada- FATIN
  • Washington Sales do Monte UFS

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v9i7.10712

Keywords:

Technology. Innovation. Antiracism. Inclusive society. Awareness.

Abstract

This article aims to analyze technologies and innovations that can be used to promote anti-racism and contribute to building an inclusive society. For this, an interdisciplinary analysis was carried out involving the areas of social sciences, communication and information technology. The methodology used was the bibliographic review of scientific articles and books on the subject, in addition to the analysis of statistical data on racial inequalities. The results showed that there are several technologies and innovations that can be applied to promote anti-racism, such as the use of social networks, applications, artificial intelligence and virtual reality. These technologies can help raise awareness of racism, promote diversity and inclusion, and create spaces for debates and sharing experiences. The discussion presents the advantages and challenges of using these technologies, in addition to pointing out the importance of education and awareness to combat racism. Considering these results, it is concluded that technologies and innovations play a fundamental role in promoting anti-racism and building an inclusive society. However, joint work between the government, civil society and companies is necessary to guarantee equal access to these technologies and overcome the existing barriers in today's society.

Author Biographies

Elberto Teles Ribeiro, FACUMINAS

Especialista em Tecnologias digitais e inovação na educação, em pedagogia digital e inovações tecnológicas, em gestão escolar e coordenação pedagógica, em educação especial, inclusiva e altas habilidades e em metodologia do ensino da geografia pela FACUMINAS.  

José Rone Rabelo da Silva, Faculdade Única

Graduado em Letras - Português e Inglês pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2009). Mestre em Letras (UEMS - 2018). Especialista em Educação, Pobreza e Desigualdade Social (UFMS - 2016). Especialista em Docência do Ensino Superior (UNIJIPA - 2014). Especialista em Gestão e Coordenação pela Faculdade Única.

Gabriel Maçalai, URI – Santo Ângelo

Doutor em Direito (URI – Santo Ângelo), Mestre em direito (UNIJUÍ), Bacharel em Administração (ETEP), em Direito (UNIJUÍ e em Teologia (UNICESUMAR, Licenciado em Filosofia (FAERPI) e em Pedagogia (EDUCA+).

Alexandre Montanari Pinto, Universidade do Grande Rio- Unigranrio

Enfermeiro, especialista em enfermagem do trabalho e Ergonomia pela Universidade do Grande Rio (Unigranrio).

Gilberto Claudino da Silva Junior, FURB

Mestre em administração, especialista em Gestão pública, gestão e planejamento educacional, Bacharel em Teologia e Bacharel em Direito. (FURB)

Cristiane Pereira Lima, Universidade Católica Dom Bosco- UCDB

Doutoranda em Educação pela Universidade Católica Dom Bosco (UCDB).

Regina Garcia Toledo de Souza, PUC/SP

Doutora e mestre em Educação, Psicologia em Educação – PUC/SP.

André Cristovão Souza, UFSCar

Mestrando em Educação em Ciências e Matemática (UFSCar).

Rita de Cássia Leopoldo Claudino da Silva, Faculdade de Teologia Integrada- FATIN

Faculdade de Teologia Integrada (FATIN).

Washington Sales do Monte, UFS

Doutor em Ciência da Propriedade intelectual (UFS), Mestre em ambiente, Tecnologia e Sociedade (UFERSA) e graduado em Marketing (UnP)

Published

2023-08-22

How to Cite

Ribeiro, E. T., Silva, J. R. R. da, Maçalai, G., Pinto, A. M., Silva Junior, G. C. da, Lima, C. P., … Monte, W. S. do. (2023). TECHNOLOGIES AND INNOVATIONS IN THE PROMOTION OF ANTI-RACISM: AN INTERDISCIPLINARY ANALYSIS FOR THE CONSTRUCTION OF AN INCLUSIVE SOCIETY. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 9(7), 1292–1300. https://doi.org/10.51891/rease.v9i7.10712