THE IMPORTANCE OF PROJECT-BASED LEARNING IN THE EDUCATIONAL CONTEXT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v11i12.23328

Keywords:

Project-based learning. Meaningful learning. Student empowerment. Curriculum integration.

Abstract

Project-based learning presents itself as a methodology that breaks with traditional teaching, characterized by fragmentation and the passive transmission of content. Based on challenges or questions relevant to students, this format promotes student protagonism and encourages active learning, based on principles advocated by authors such as John Dewey. By applying knowledge in a practical and contextualized way, the methodology favors engagement and the development of essential 21st-century skills, such as critical thinking, autonomy, collaboration, and problem-solving ability.The effectiveness of this approach depends on its alignment with the institution's Pedagogical Proposal, requiring structural changes in the curricular organization, flexibility of school hours, and adaptation of educational spaces. In this context, the teacher assumes the role of mediator, guiding the student in the investigative process and stimulating reflection. This action contributes to the transition from an educational practice centered on the exposition of content to a model that values ​​research, integration, and the collective construction of knowledge. In addition to providing meaningful learning experiences, project-based learning fosters the articulation between different areas of knowledge, progressing through levels of curricular integration: multidisciplinarity, pluridisciplinarity, and transdisciplinarity. The latter, anchored in the complex thought of Edgar Morin, allows for the overcoming of disciplinary boundaries and considers technical, ethical, and human aspects in the construction of knowledge. Thus, the methodology consolidates itself as a transformative strategy, capable of forming individuals prepared to intervene consciously and critically in reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camilly Vitória Guariero Ataíde, Faculdade Futura

Graduanda em Licenciatura em Pedagogia pela Faculdade Futura.

Suéllen Danúbia da Silva, Faculdade Futura

Docente e Coordenadora no curso de Pedagogia da Faculdade Futura. Graduada em Direito (UNIFEV), Pedagogia e Letras, Especialista em Gestão Escolar. Mestre em Ensino e Processos Formativos. Advogada.

Elimeire Alves de Oliveira, Faculdade Futura

Docente no curso de Pedagogia da Faculdade Futura. Graduada em Ciências Contábeis (UNIFEV), graduada em Administração pela Faculdade Futura, Graduanda em Pedagogia (UNIBF) Especialista em Administração Estratégica com ênfase em Marketing e Gestão de Recursos Humanos (UNILAGO),Especialização em Controladoria (UNIASSELVI), Mestrado em Administração (UNIMEP).

Ariane Nogueira de Lima, Faculdade Futura

Tecnóloga em Gestão de Recursos Humanos pela Faculdade Futura (2017), Bacharel em Administração pela Faculdade Futura (2025) e Pós-graduada em Departamento pessoal e relações trabalhistas pelo Centro Universitário Faveni – UNIFAVENI, graduanda em Ciências Contábeis (Faculdade Futura).

Viviane Cristina de Souza, Faculdade Futura

Graduanda em Licenciatura em Pedagogia pela Faculdade Futura.

Ana Claudia dos Santos Barão, Faculdade Futura

Docente da Faculdade Futura de Votuporanga. Graduada em Ciências Biológicas (UNIFEV). Graduada em Pedagogia (ISEED-FAVED). Especialista em Neurociência e Aprendizagem (ÚNICA). Especialista em Atendimento Educacional Especializado (IPEMIG). Mestre em Biologia Animal (UNESP).

Published

2025-12-13

How to Cite

Ataíde, C. V. G., Silva, S. D. da, Oliveira, E. A. de, Lima, A. N. de, Souza, V. C. de, & Barão, A. C. dos S. (2025). THE IMPORTANCE OF PROJECT-BASED LEARNING IN THE EDUCATIONAL CONTEXT. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 11(12), 4889–4899. https://doi.org/10.51891/rease.v11i12.23328