THE CONTRIBUTION OF PSYCHOPEDAGOGY IN THE PROCESS OF LITERACY AND LITERACY

Autores/as

  • Celma Cynara de Figueiredo Centro Universitário Cândido Rondon
  • Magda de Almeida Florentino Instituto PHOENIX
  • Sandra Mara Mendonca Maruyama Faculdade de Educação de Tangara da Serra

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v9i6.9629

Resumen

This research aims to present the contributions of Psychopedagogy in the intervention process in the school institution, aiming at the learning of children in the literacy and literacy phase. For the study, it was necessary to carry out a bibliographical research on the proposal of Psychopedagogy in the face of human learning and its contributions to intervene and prevent learning problems in the school context. The problem listed in the research was to understand how the psychopedagogue in the school institution can contribute to the learning of children during the literacy and literacy process? The development of the article is divided into three chapters based on the ideas and proposals of several theorists that clarify the role of the psychopedagogue and his psychopedagogical action in the school context, aiming at his contributions to guarantee the success of teaching-learning in the literacy and literacy phase. Finally, the result of the research made it possible to understand the importance of the professional in the school environment, to mediate the work of teachers and the pedagogical team, guaranteeing quality teaching, especially in the initial phase of literacy and literacy, and consequently, preventing failure of the child in the coming years.

Biografía del autor/a

Celma Cynara de Figueiredo, Centro Universitário Cândido Rondon

Licenciada em Pedagogia pela Faculdades Integradas Mato-Grossenses de Ciências Sociais e Humanas - Ano: 2008. Especialista em Educação Infantil e Alfabetização pelo Instituto Cuiabano de Educação (ICE)- Ano: 2010. Licenciada em Bacharel em Enfermagem pelo Centro Universitário Cândido Rondon - Ano: 2013.

 

Magda de Almeida Florentino, Instituto PHOENIX

Licenciada em Pedagogia com Especialidade em Supervisão Escolar pela Universidade de Cuiabá (UNIC) - Ano: 1992. Especialista em Psicopedagogia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ouro Fino/ MG - Ano: 1995. Licenciada em Formação Pedagógica para Formadores de Educação Profissional (UNISUL) - Ano: 2007. Doutorado em Psicanálise pela (FATEB e Instituto PHOENIX) em Orlando, Florida - United States - Ano: 2022

 

Sandra Mara Mendonca Maruyama, Faculdade de Educação de Tangara da Serra

Licenciada e Graduação/ licenciada em pedagogia, ano 1965 Pela Universidade Anhanguera - Uniderp MS -Pós -graduação Instituto Pan Americano Promovida pela Faculdade de Educação de Tangara da Serra em Educação Especial no ano 2015. Uniserra.

Publicado

2023-07-03

Cómo citar

Figueiredo, C. C. de, Florentino, M. de A., & Maruyama, S. M. M. (2023). THE CONTRIBUTION OF PSYCHOPEDAGOGY IN THE PROCESS OF LITERACY AND LITERACY. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 9(6), 1903–1916. https://doi.org/10.51891/rease.v9i6.9629