DEVELOPMENTAL RESOURCES AND POSITIVE YOUTH DEVELOPMENT (PYD): A REVIEW

Authors

  • Carla Assis dos Santos Melo Instituto Federal da Bahia
  • Islane Cristina Martins Universidade Federal de Pernambuco-PE

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i2.601

Keywords:

Behaviors. Positive Youth Development (PYD). Risk factors. Opportunities, Prevention.

Abstract

Introduction: Regardless of socioeconomic status, young people are subject to risky situations and the positive development of youth - PYD - prioritizing the integrality of young people, seeks to enhance their capabilities combining with developmental resources. Objective: The objective was to conduct an integrative literature review in order to discuss developmental resources and PYD. Materials and Methods: References were sought in the CAPES and Google Scholar Periodical databases in September 2020. The investigation identified 27 articles that met the established criteria. Results: It was observed that 100% of the articles mentioned at least one of the 40 development resources of the Benson model, proving an intense relationship between such developmental resources and PYD. Conclusion: Both the developmental resources (creativity, self-efficacy, school structure, family bonds, etc.) and PYD, based on principles that contemplate the whole being of the young person, their capacities and strengths, are propositions that dialogue with each other, promoting behaviors positives and well-being.

 

Author Biographies

Carla Assis dos Santos Melo, Instituto Federal da Bahia

Possui graduação em Administração pelo Instituto Federal da Bahia (2009), graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal da Bahia (2015), graduação em Pedagogia pela UNINTER (2018) e especialização em Tutoria e Educação à Distância pela Faculdade Jardins (2018). Atualmente, é coordenadora pedagógica (servidora pública) em uma unidade escolar da Secretaria da Educação do Estado da Bahia - SEC. E-mail: carla.assis@enova.educacao.ba.gov.br.

Islane Cristina Martins, Universidade Federal de Pernambuco-PE

Biomédica pela Universidade Federal de Pernambuco-PE, mestre em Neurociências pelo Programa de Pós-Graduação em Neuropsiquiatria e Ciências do Comportamento – UFPE e doutoranda pelo PPGBAS LIKA-UFPE. Professional and Self Coach – IBC. Já auxiliou mais de 500 pessoas por meio de assessorias científicas a publicarem seus artigos e serem aprovados em mestrados e doutorados nas áreas de humanas, exatas e saúde de Instituições Federais brasileiras. E-mail: relacionamento@passenomestrado.com.

Published

2021-02-27

How to Cite

Melo, C. A. dos S. ., & Martins, I. C. . (2021). DEVELOPMENTAL RESOURCES AND POSITIVE YOUTH DEVELOPMENT (PYD): A REVIEW. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(2), 18. https://doi.org/10.51891/rease.v7i2.601