INTERNSHIP IN TEACHER TRAINING AND IN THE DYNAMIZATION OF THE HIGH SCHOOL CLASSROOM

Authors

  • Justino Gomes Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira
  • Eduardo Gomes Machado Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v8i3.4696

Keywords:

Internship. Sociology. Degree. UNILAB. Teacher training.

Abstract

The Internship is a field of knowledge that interconnects and makes the field of formation and the social field interact, constituting for the intern an opportune moment for the production of knowledge. It is beyond what most people think of it, that is, limiting itself to the link between theory and practice because it can be a research activity. However, there has been a certain devaluation of the Internship as a field of knowledge and production of knowledge, reducing the workload and/or funds for the projects applied to the internship. In the field of education, the internship is imbued with unique importance, because it serves as a means of connection between the university classroom and the secondary school classroom, in other words, between the university and high school. At school, one learns in different ways and multiple pieces of knowledge, Structured and unstructured competencies and skills are acquired tensionally and intentionally. Internship in a school is to be subject to these and other surrounding variables in and out of the school environment. In this work, the importance of the internship in the training of education professionals is approached, in doing so, it crosses the relationship between the university and high school as two institutions involved in the training of professionals working in education.

Author Biographies

Justino Gomes, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

Bacharel em Humanidade pela Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB) e licenciando em Sociologia pela mesma universidade e mestrando em Sociologia pela Universidade Estadual do Ceará. Foi bolsista da Residência Pedagógica do subprojeto de Sociologia da UNILAB e membro do Conselho Editorial da Revista África e Africanidades desde 2019; Membro do grupo cultural e literário Firkidja Di No Kampada. Ex-secretário adjunto da Assembleia Geral da Associação dos Estudantes Guineenses da UNILAB-CE e ex-bolsista voluntário do Projeto de Estudo das Literaturas Africanas da Língua Portuguesa (GEAFRICANAS). Tem interesse em temas da juventude, democracia, geopolítica de petróleo no Golfo da Guiné e literaturas africanas da língua portuguesa. E- mail: justinogomes6@gmail.com. 

Eduardo Gomes Machado, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

Professor Associado I da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB). Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Estadual do Ceará (1998), Mestrado em Sociologia pela Universidade Federal da Paraíba (2002) e Doutorado em Sociologia pela Universidade Federal do Ceará (2011). Tem experiência na área de Sociologia do Trabalho, Planejamento Urbano, Educação Popular e Formação de Professores, exercendo suas atividades de docência, pesquisa, inovação, extensão e gestão na Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB). Foi coordenador do Curso de Licenciatura em Sociologia da UNILAB entre 2016 e 2018. Coordenador do Grupo DIálogos Urbanos de Extensão e Pesquisas Interdisciplinares. Colaborador permanente do Programa de Pós-Graduação em Sociologia (PPGS) da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Pós-Doutor em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da Universidade Federal do CEARÁ (UFC). 

 

Published

2022-03-31

How to Cite

Gomes, J. ., & Machado, E. G. . (2022). INTERNSHIP IN TEACHER TRAINING AND IN THE DYNAMIZATION OF THE HIGH SCHOOL CLASSROOM. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 8(3), 1231–1249. https://doi.org/10.51891/rease.v8i3.4696