INCLUSÃO DIGITAL EM ESCOLAS PÚBLICAS: TENDÊNCIAS PEDAGÓGICAS NAS SÉRIES INICIAIS

Authors

  • Lucivaldo Costa Moreira Absoulute Christian University

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v8i1.3787

Keywords:

Information and Communication Technologies. Digital inclusion. Basic education.

Abstract

Analyzing the growth in the computerization of services offered to today's society, the need for digital inclusion of citizens in this way of life is increasingly sought. When these technological resources are used, they must be appropriated from means where information and communication technology (ICT) is directed to enforce the inclusion of individuals in this cyberspace. In this way, the school presents itself as an environment capable of immersing such technologies in the service of a teaching methodology in favor of the interaction of students in this information society, thus nullifying social differences not relevant to this process. When using different media, which collaborate for the appropriation of a communication environment, the computer and its countless resources stand out as an access tool supported by different social programs of the federal government. Based on these precepts, this paper aims to analyze the main challenges that digital inclusion imposes on the early years of elementary education in public education, from the point of view of the barriers and advantages for its implementation. It is research in which the bibliographic review method was used, which is developed based on material formed, generally, by books, official websites, periodical publications and scientific articles.

Author Biography

Lucivaldo Costa Moreira, Absoulute Christian University

Mestre em Ciências da Educação pela Absoulute Christian University(2021), especializando-se em Psicologia Positiva e Coaching pela faculdade da região Serrana- FARESE, especialista em Matemática Financeira e Estatística pela Faculdade Única de Ipatinga(2020), especialista em Segurança de Rede de Computadores pela Faculdade Unyleya(2018), graduado em Análise e Desenvolvimento de Sistemas pelo Centro de Ensino Superior de Maringá (2016), graduado em Licenciatura em Matemática pela Universidade Norte do Paraná (2019). Estudou-se metade do Curso de Licenciatura em Química na UFPA (1998). Formou-se no Ensino Médio Técnico de Magistério (3 anos) e Contabilidade (3 anos). Por meio de processos seletivos estudou cursos profissionalizantes na área de Elétrica e Caldeiraria/soldagem financiados pela ALBRAS SA, onde estagiou por 30 dias em 1996 na área de elétrica. Ingressou em 1999, por meio de contrato, na SEDUC PA, como professor de química, física e matemática até 2008 em Barcarena-Pa. Trabalhou no curso pré-vestibular da Prefeitura de Barcarena de 2000 a 2009 como professor de química. Por meio de concurso público ingressou na prefeitura de Barcarena em 2008 até 2010 como Assistente de administração, mas atuando significativamente como Técnico de Informática na Escola Aloysio da Costa Chaves. Em 2010, em função do concurso público, compôs o quadro de funcionários do Banco do Estado do Pará em Barcarena, como Técnico Bancário e mas tarde (2014) exerceu a função de coordenação e retaguarda. 

Published

2022-01-31

How to Cite

Moreira, L. C. . (2022). INCLUSÃO DIGITAL EM ESCOLAS PÚBLICAS: TENDÊNCIAS PEDAGÓGICAS NAS SÉRIES INICIAIS. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 8(1), 344–366. https://doi.org/10.51891/rease.v8i1.3787