THE ICT AS PERDAGOGICAL TOOL IN THE EDUCATION OF LETTERED STUDENTS IN THE 2nd YEAR OF HIGH SCHOOL

Authors

  • Jeane Karine Silva Moura Universidade Federal do Piauí
  • Marta dos Anjos Queiroz Quaresma União das Escolas Superiores de Rondônia
  • Osmar Viveiros de Carvalho Instituto Federal de Educação
  • Sarah Moreira Lopes CEM 804

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i11.3685

Keywords:

New technologies. Pedagogical practice. Literacy.

Abstract

Considering the current educational scenario in relation to the use of ICT in the school environment as a relevant theme, the present study presents critical reflections related to the use of technological resources as a pedagogical tool in the teaching-learning process in High School, with which it will be presented in the course of this work the relevance of technology in the process of man's formation in the context of contemporary society. Having as general objective: To analyze how ICT help in the formation of the literate student. The approach of this research was appropriated as a technical procedure of qualitative nature the field research and the bibliographic study, as instruments of data collection, observation and the questionnaire were used in a public school in Parnaíba-PI. From the methodological procedure used in the research, it can be concluded that a teaching practice that uses ICT as a pedagogical tool makes the teaching-learning process significant and relevant to the formation of the literate student, since transforming teaching action does not make use of traditional methodologies outdated, with this technological resources are fundamental pieces in the effectiveness and consolidation of an innovative, effective and efficient pedagogical practice. It is also worth mentioning that it is necessary that the implementation of sufficient technological equipment by student and teacher actually happens in schools, because in the current social context it becomes something indispensable in the educational process.

Author Biographies

Jeane Karine Silva Moura, Universidade Federal do Piauí

Licenciada em Pedagogia, Letras Português e Especialista em Docência na Escola de Tempo Integral pela Universidade Federal do Piauí. Atua como professora da rede Municipal de Ensino no Município de Joaquim Pires - Piauí.

Marta dos Anjos Queiroz Quaresma, União das Escolas Superiores de Rondônia

Licenciada em Ciências Naturais e Biologia pela Universidade Federal de Rondônia, Especialista em Saneamento e Tecnologia Ambiental pela União das Escolas Superiores de Rondônia. Atua como Professora do Ensino Fundamental na Escola Municipal Joaquim Vicente Rondon.

Osmar Viveiros de Carvalho, Instituto Federal de Educação

Licenciado em Ciências Biológicas e Especialista em Ecologia pela Universidade Regional do Cariri, Tecnólogo em Gestão Pública pela Uninabuco e Especialista em Gestão Pública pela Universidade Federal do Vale do São Francisco. Exerceu o cargo de Assistente Administrativo na Secretaria Municipal de Cultura de Exu e atuou como professor de química e biologia do ensino médio na EREM Barão do Exu, atualmente é servidor público Federal do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano, ocupando o cargo de Assistente em Administração.

Sarah Moreira Lopes, CEM 804

Licenciada em Pedagogia pela Unicesumar, graduanda em Letras Libras pela Uniasselvi e Especialista em Educação Especial e Inclusiva pela Faculdade de Tecnologia e Ciências do Alto Paranaíba. Atuou como pedagoga no ensino fundamental e infantil nas escolas Recanto do Céu, Golfinho Dourado, Escola Presbiteriana, Escola Paloma, como Intérprete de Libras no EC 206, CEF 106 e atualmente como Intérprete de Libras no CEM 804 no Novo Ensino Médio.

Published

2021-12-08

How to Cite

Moura, J. K. S. ., Quaresma, M. dos A. Q., Carvalho, O. V. de ., & Lopes, S. M. . (2021). THE ICT AS PERDAGOGICAL TOOL IN THE EDUCATION OF LETTERED STUDENTS IN THE 2nd YEAR OF HIGH SCHOOL. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(11), 1890–1903. https://doi.org/10.51891/rease.v7i11.3685