A PSICOMOTRICIDADE NA EDUCAÇÃO INFANTIL

Authors

  • Cleuza da Silva Freire Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT
  • Dagmar Modesto Batista Barros Educação de Tangará da Serra – UNISERRA
  • Marta Maria Rodrigues de Miranda UNINTER – Centro Universitário Internacional
  • Mickyciele da Silva Caldas Almeida Faculdade  - FAVENI
  • Thaysa Carla Lemes das Chagas INVEST
  • Verônica Delgado do Nascimento Barbosa Faculdades Integradas de Várzea Grande – FIAVEC

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i10.2913

Keywords:

Psychomotricity. Psychomotor education. Learning difficulties.

Abstract

This study aimed to explore the importance of Psychomotor Education in early childhood education for the prevention of learning difficulties. We seek, then, to know the theoretical foundations of psychology, necessary for human development. Subsequently, the history of psychomotor education and its application in schools was researched. Several researches are being carried out on the importance of the teacher's role in this area, as this professional has a great influence on children's development. An analysis of the relationship between psychomotor education and learning difficulties is also presented, considering that it is possible to prevent them through satisfactory psychological work from the first years of life. Theoretical contributions to this construction come from the following authors: Fonseca (1995a, 1995b), Bueno (1998), Le Boulch (1988), Lapierre and Lapierre (2002), Dockrell and McShane (2000), Rossi (2012).

Author Biographies

Cleuza da Silva Freire , Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT

Graduada em Pedagogia – Educação Infantil pela Universidade Federal de Mato Grosso, Especialista em Docência na Educação Infantil pela Universidade Federal de Mato Grosso – UFMT.

Dagmar Modesto Batista Barros, Educação de Tangará da Serra – UNISERRA

Graduada em Pedagogia pela Universidade de Cuiabá – UNIC, Especialista em Educação Especial – Atendimento Educacional Especializado pela Faculdade de Educação de Tangará da Serra – UNISERRA

Marta Maria Rodrigues de Miranda, UNINTER – Centro Universitário Internacional

Graduada em Pedagogia pela Universidade Paulista – UNIP, Especialista em Educação Especial e Educação Inclusiva pela UNINTER – Centro Universitário Internacional.

Mickyciele da Silva Caldas Almeida, Faculdade  - FAVENI

Graduada em Pedagogia pela Universidade Pitágoras – UNOPAR, Especialista em Educação Infantil: prática pedagógica pela Faculdade  - FAVENI.

Thaysa Carla Lemes das Chagas, INVEST

Graduada em Pedagogia pela Faculdade Afirmativo, Especialista pela INVEST.

Verônica Delgado do Nascimento Barbosa, Faculdades Integradas de Várzea Grande – FIAVEC

Graduada em Pedagogia pelo Centro Universitário Cândido Rondon – UNIRODON, Especialista em Educação Infantil na Faculdades Integradas de Várzea Grande – FIAVEC.

Published

2021-11-16

How to Cite

Freire , C. da S., Barros, D. M. B. ., Miranda, M. M. R. de ., Almeida, M. da S. C. ., Chagas, T. C. L. das ., & Barbosa, V. D. do N. . (2021). A PSICOMOTRICIDADE NA EDUCAÇÃO INFANTIL. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(10), 2788–2797. https://doi.org/10.51891/rease.v7i10.2913