THE CONTRIBUTION OF FIELD CLASSES TO THE TEACHING-LEARNING PROCESS IN ACADEMIC DISCIPLINES

Authors

  • Karine do Nascimento Universidade Federal da Fronteira Sul
  • Alexandre Monkolski Universidade Federal da Fronteira Sul
  • Jakeline Galvão de França Universidade Estadual Paulista
  • Thiago Bergler Bitencourt Universidade Federal da Fronteira Sul

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v7i8.1975

Keywords:

Teaching-Learning. Field classes. College.

Abstract

Field classes are school activities that involve moving students to non-formal environments, represented by interactive spaces, which are more relaxed than the classroom environment. This study aimed to evaluate how field classes impact the teaching-learning process, supporting the improvement of the learning of theoretical knowledge developed in the classroom. The procedures adopted were based on the action research method, supported by bibliographic survey with subsequent execution of an experiment in the discipline of Apiculture, in regular classes of the Agronomy course. The study was conducted in two stages. In the first stage, concrete information about the importance of field classes was collected. The second stage consisted of the elaboration and application of tests to verify the contribution of these classes when conducted after traditional classes where theoretical foundations were taught. A pre-test was applied one week after the class on theoretical foundations. A post-test was applied one week after the field class on the same technical subject of the discipline. The results obtained showed significant improvement in the level of understanding of the topic after the field class, and in the post-test the students gave more detailed answers and used technical and scientific terminologies compared to the pre-test besides subsequent improvement in academic performance numerically expressed in the increase in the average grades.

Author Biographies

Karine do Nascimento, Universidade Federal da Fronteira Sul

Graduação em Licenciatura em Educação do Campo pela Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), campus de Laranjeiras do Sul-PR. E-mail: karine_neca@hotmail.com

Alexandre Monkolski, Universidade Federal da Fronteira Sul

Mestre em Ecologia de Ambientes Aquáticos Continentais pela Universidade Estadual de Maringá (UEM), Graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Atualmente é professor Adjunto na Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), campus Laranjeiras do Sul-PR. Tem experiência em docência nas áreas de Zoologia, Ecologia, Gestão e Educação Ambiental. E-mail: alexandre.monkolski@uffs.edu.br.

Jakeline Galvão de França, Universidade Estadual Paulista

Mestre e Doutora em Aquicultura pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), Graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Tem experiência na área de Ecologia, com ênfase em Ecologia de Ecossistemas Aquáticos. E-mail: jkgfranca@gmail.com.

Thiago Bergler Bitencourt, Universidade Federal da Fronteira Sul

Mestre e Doutor em Química Orgânica pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Graduação em Química pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Atualmente é professor Adjunto na Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), campus Laranjeiras do Sul-PR. Tem experiência na área de Biocatálise, com ênfase em aplicação de lipases. E-mail: bitencourt@uffs.edu.br

Published

2021-08-31

How to Cite

Nascimento, K. do ., Monkolski, A. ., França, J. G. de ., & Bitencourt, T. B. . (2021). THE CONTRIBUTION OF FIELD CLASSES TO THE TEACHING-LEARNING PROCESS IN ACADEMIC DISCIPLINES. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 7(8), 51–62. https://doi.org/10.51891/rease.v7i8.1975