APPLICATION OF DIDACTIC MODELS IN TEACHING BIOLOGY: A FACILITATING STRATEGY IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS IN EMBRYOLOGY CONTENTS

Authors

  • Maria Luiza Oliveira de Aguiar Universidade Estadual do Piauí
  • Anderson de Sousa Batista Universidade Estadual do Piauí
  • Danielly Sousa Silva Universidade Estadual do Piauí
  • Kelly Jamile Campelo Macedo Universidade Estadual do Piauí
  • Marcos Paulo Silva Paz Universidade Estadual do Piauí
  • Naira Beatriz dos Santos Silva Universidade Estadual do Piauí
  • Claucenira Bandeira da Silva Universidade Estadual do Piauí
  • Ruth Raquel Soares de Farias Universidade Estadual do Piauí

DOI:

https://doi.org/10.51891/rease.v10i8.15387

Keywords:

Biology. Active Methodology. Learning.

Abstract

This article establishes collaborative integration between teachers and students in the educational process, aiming to impart essential values for better development in a constantly evolving world. Focusing on Embryology, the research presents the implementation of educational models with the goal of promoting meaningful and engaging learning about embryonic development. The models cover from fertilization to the final fetal stage, including 10 questions on the topics addressed. They were applied by undergraduate students in Biological Sciences at the State University of Piauí (UESPI), located in Campo Maior, PI, for their peers, but the educational purpose could easily be adapted for regular high school students as well. After the presentation of the educational models, a positive impact on student learning was observed, with an 80% correct response rate on the questions presented. Therefore, it is concluded that educational models are crucial for understanding embryology topics, given the content retention achieved.

Author Biographies

Maria Luiza Oliveira de Aguiar, Universidade Estadual do Piauí

Graduanda em Licenciatura Plena em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Piauí,  UESPI,  Campus  Heróis do Jenipapo.

Anderson de Sousa Batista, Universidade Estadual do Piauí

Graduando em  Licenciatura  Plena  em  Ciências  Biológicas  pela  Universidade  Estadual do  Piauí,  UESPI,  Campus  Heróis do Jenipapo.

Danielly Sousa Silva, Universidade Estadual do Piauí

Graduanda em  Licenciatura  Plena  em  Ciências  Biológicas  pela  Universidade  Estadual do  Piauí,  UESPI,  Campus  Heróis do Jenipapo.

Kelly Jamile Campelo Macedo, Universidade Estadual do Piauí

Graduanda em  Licenciatura  Plena  em  Ciências  Biológicas  pela  Universidade  Estadual do  Piauí,  UESPI,  Campus  Heróis do Jenipapo.

Marcos Paulo Silva Paz, Universidade Estadual do Piauí

Graduando  em  Licenciatura  Plena  em  Ciências  Biológicas  pela  Universidade  Estadual do  Piauí,  UESPI,  Campus  Heróis do Jenipapo.

Naira Beatriz dos Santos Silva, Universidade Estadual do Piauí

Graduanda em  Licenciatura  Plena  em  Ciências  Biológicas  pela  Universidade  Estadual do  Piauí,  UESPI,  Campus  Heróis do Jenipapo. 

Claucenira Bandeira da Silva, Universidade Estadual do Piauí

Doutorado em  Biotecnologia  pela  UFPI - Professora Substituta da UESPI Campus Heróis do Jenipapo - Campo Maior - PI, Brasil.

Ruth Raquel Soares de Farias, Universidade Estadual do Piauí

Doutorado em  Biotecnologia  pela  RENORBIO/UFPI - Professora Substituta da UESPI Campus Heróis do Jenipapo - Campo Maior - PI, Brasil.

Published

2024-08-28

How to Cite

Aguiar, M. L. O. de, Batista, A. de S., Silva, D. S., Macedo, K. J. C., Paz, M. P. S., Silva, N. B. dos S., … Farias, R. R. S. de. (2024). APPLICATION OF DIDACTIC MODELS IN TEACHING BIOLOGY: A FACILITATING STRATEGY IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS IN EMBRYOLOGY CONTENTS. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências E Educação, 10(8), 3774–3783. https://doi.org/10.51891/rease.v10i8.15387